Det mener Trafikselskabet Movia, der i dag sender et forslag om at samle Lokalbanen og Regionstog i et fælles selskab i høring hos Region Hovedstaden og Region Sjælland.
- Begge selskaber står over for stigende krav til sikkerhed, miljø og kvalitet, begge har ambitiøse udviklingsplaner og står over for store reinvesteringer i infrastrukturen. De udfordringer kræver, at vi kan tiltrække folk med de rette kompetencer i en tid, hvor der sker rigtig meget inden for jernbanedriften med stor efterspørgsel efter folk. Det mener vi, at vi kan sikre gennem en fusion, som vil sikre, at vi kan opretholde og forbedre kvaliteten over for passagerne, siger Dorthe Nøhr Pedersen, der er direktør for Movia og bestyrelsesformand i både Regionstog og Lokalbanen til Frederiksborg Amts Avis.
Lokalbanen driver Hornbækbanen, Gribskovbanen, Frederiksværkbanen, Lille Nord og Nærumbanen, mens Regionstog står for driften af Odsherredsbanen, Lollandsbanen, Østbanen og Tølløsebanen. Movia er hovedaktionær i begge selskaber - og ejes igen af de to regioner og de sjællandske kommuner.
Det fælles selskab vil fra start få cirka 450 medarbejdere og transportere 10,4 millioner passagerer årligt i 58 togsæt.
Forslaget om at fusionere de to selskaber vil efter høring hos Region Hovedstaden og Region Sjælland kunne vedtages på de to baneselskabers generalforsamlinger senere på foråret.