Togbusser kører hasarderet gennem byområder

Ekstra Bladet afslører onsdag, at DSB's togbusser kører al for stærkt. Ekstra Bladet har undersøgt de togbusser, som DSB har sat ind under sporarbejdet på Nordbanen i Nordsjælland. Og resultatet ryster Rådet for Sikker Trafik.

Det viser nemlig, at tre ud af fire togbusser kører alt for stærkt, og det kan have dødelige konsekvenser. Især ved Sorgenfri Skole, hvor busserne når mellem 65 og 70 kilometer i timen, i en 50-zone. Det skriver Ekstra Bladet onsdag.

Ekstra Bladets resultat ryster Rådet for Sikker Trafik:

- Det er bare ikke i orden. Som fodgænger og cyklist, vil man med 70 km i timen meget sjældent overleve, hvis man bliver kørt ned. Der er langt større chance for at overleve, hvis der er blevet kørt med 50 km i timen, som man skal, siger Søren Troels Berg, specialkonsulent i Rådet for Større Trafik.

Flere gange på turene kørte chaufførerne alt for stærkt forbi skoler og vejarbejde. Samtidigt havde de problemer med at bremse. En enkelt chauffør kørte også over dobbeltoptruknelinjer for at undgå bump. Til Ekstra Bladet siger Nordsjællands Politi, at busserne skal overholde færdselsreglerne ligesom alle andre.

Også hos FDM er holdningen klar. At køre bus med for høj fart er væsentlig farligere, end hvis du gør det i din personbil.

- Dækkene på en bus er meget hårde og griber derfor ikke særlig godt i underlaget. Derudover sker der en kæmpe vægtforskydning, når den skal bremse. Ved 70 km/t skal den i hvert fald bruge ti meter ekstra plads for at bremse ned til nul, siger Chefinspektør hos FDM, Bent Grue til Ekstra Bladet.

Undersøgelsen er lavet af Ekstra Bladets journalister ved hjælp af GPS. En ekspert fra DTU har fået forelagt undersøgelsens metoder og siger til Ekstra Bladet, at der er en fejlmargin på to km.