Kundepunktligheden på Kystbanen endte i februar måned på 82%. Målet var 82,9%. Kundepunktlighed er et udtryk for hvor mange tog, der kommer til tiden. Her tæller tog med flere kunder for eksempel i myldretiden mere end et tomt tog, der kommer til tiden.
Det er nærmest umuligt at nå 100% i kundepunktlighed, men ifølge DSBs informationschef, Tony Bispeskov, når de ikke deres mål om 82,9% på grund af problemer med lyssignaler og større hændelser ved Østerport, og at de svenske tog tager forsinkelser med over Øresund til Kastrupbanen og Kystbanen:
-Der har været nogle fejl på infrastrukturen. Nogle sikringsfejl som BaneDanmark har knoklet med. Det er klart med sådan nogle fejl og mange kunder, der rejser om morgenen og eftermiddagen, så kommer det til at slå hårdt på trafikken.. Blandt andet har et par større fejl ved Østerport og ved vores værksted betydet rigtig mange forsinkelser og aflysninger særligt i eftermiddagsmyldretiden. Til gengæld kører vi med 84,3 procent kundepunktlighed over målet i den vigtige morgenmyldretid, siger Tony Bispeskov.
Forsinkelser skyldes andre
Til gengæld var DSB næsten ikke selv skyld i forsinkelserne. Den del af togtrafikken DSB alene står for, endte i januar på 95,7 procent på Kystbanen. For Kastrupbanen er det tilsvarende tal på 95,9 procent, hvilket er et stykke over målet på minimum 94,1 procent, viser tal fra DSB.
Langt de fleste forsinkelser på strækningerne skyldes altså årsager, der ligger uden for DSB’s indflydelse. Årsager som BaneDanmark har ansvar for eller personpåkørsel, vejrfænomener og væltede træer.
Sådan beregner DSB kundepunktligheden:
Tal fra DSB:
Kundepunktlighed regnes fra forsinkelse på 3 minutter og op og er inkl. aflysninger. Operatørpunktlighed er de forsinkelser, DSB alene har ansvaret for.