Tog fra København til Århus på to timer

Danskerne skal kunne komme fra København til Odense med tog på en time, til Århus på to og til Aalborg på tre.

Sådan lyder visionen fra transportminister Carina Christensen (K), der nu løfter sløret for hovedlinjerne i regeringens kommende plan for, hvor der skal investeres for at sikre Danmark en velfungerende infrastruktur i fremtiden. Skriver Berlingske Tidende.Ifølge ministeren bliver jernbanen helt central i investeringsplanen.»Den kollektive trafik skal styrkes markant. Hvis toget skal blive et attraktivt alternativ til bilen, skal vi have hurtigere togforbindelser mellem landsdelene, så det vil vi have meget fokus på,« siger ministeren.På sigt forestiller hun sig en såkaldt time-model, hvor man på én time kan komme fra København til Odense, fra Odense til Århus, fra Århus til Aalborg eller fra Odense til Esbjerg.»Det kræver en opgradering af hastigheden på visse strækninger fra 150 til 200 kilometer i timen, og derfor vil vi have meget fokus på investeringer i skinner og signalsystem,« siger Carina Christensen, der dog ikke vil sætte årstal på, hvornår de plagede danske togpassagerer kan suse mellem hovedbyerne på blot en time.Transportforskere kalder timemodellen den rigtige vej at gå.»Det er rigtig vigtigt ud fra et miljøspørgsmål. En togtur på kun tre timer fra Aalborg til København gør indenrigsflyvning mindre attraktivt og vil flytte flere bilister over i toget,« siger lektor Per Homann Jespersen fra RUC. Skriver Berlingske Tidende.Ifølge en forsker fra DTU vil det koste op mod 20 mia. kr. at indfri timemodellen, fordi det vil kræve både en udbygning af jernbanen mellem København og Ringsted, mere jernbanekapacitet mellem Odense og Århus samt et nyt signalsystem mellem Hobro og Aalborg. »Det vil kunne gøres på ti år. Men så kræver det også en politisk beslutning nu. Og de seneste 30 år har vi jo ikke kunnet få en beslutning om udbygning af banen mellem København og Ringsted,« siger Alex Landex. Skriver Berlingske Tidende.Netop mere plads på skinnerne mellem Ringsted og København er afgørende for at sikre hurtigere togtrafik. To løsninger er i spil: Enten en ny bane via Køge eller et ekstra spor på den eksisterende bane. Eksperterne mener dog, at kun en nybygning via Køge kan sikre den kapacitet, der skal til for at køre hurtigere mellem landsdelene. Ifølge Carina Christensen står en forbindelse mellem Ringsted og København også øverst i regeringens kommende investeringsplan. Men det er endnu ikke besluttet, hvilken af de to løsninger, regeringen vil satse på. Hun har tidligere talt varmt for nybygningsløsningen, mens Venstre insisterer på også at undersøge den anden mulighed.Trods fokus på jernbanen vil bilisterne ikke blive glemt i planen, lover ministeren, der prioriterer tre motorvejsudbygninger højest.»På vejnettet har vi brug for en akut indsats ved Vejle Fjord, Køge Bugt og på strækningen over Vestfyn,« siger ministeren. Derimod vil projekter som en Limfjordstunnel og en bro over Roskilde Fjord ikke stå først for, mens en Kattegatforbindelse slet ikke er inde i billedet.Regeringens detajlerede investeringeplan ventes først på efteråret. Skriver Berlingske Tidende.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik