Foto: TV2/Lorry

Titusindvis af uafsluttede skybrudssager

Den 2. juli levede Lindebugten i Valby lidt for godt op til sit navn: Skybruddet over København fyldte samtlige kældre på vejen, også nummer 25, hvor Dorte Viborg bor med sin familie. De kom hjem fra ferie i Italien til en kælder, der havde haft mindst 20 cm vand og slam. Alt blev hevet op i haven, og der ligger det stadig.

»Først fik vi at vide, at vi ikke måtte smide noget ud, for det skulle takseres. Så fik vi at vide, at det måtte vi alligevel godt. Så fik vi en tredje besked, og først for nylig fik vi så takseret. Nu venter vi på den container, der skal køre alt affaldet væk«, fortæller Dorte Viborg til Politiken.
Familien i Valby er en af de titusindvis af husejere, der lider under langsom sagsbehandling efter danmarkshistoriens største skybrud. Faktisk har seks af de største forsikringsselskaber behandlet under halvdelen af skadessagerne, fremgår det af en rundringning foretaget af Politiken Research.
Forsikringsoplysningen vurderer, at der vil gå endnu mindst tre en halv måned, før alle sager er afsluttet.
»De sidste skader bliver efter alt at dømme først færdigbehandlet i januar-februar«, siger Riccardo Krogh Pescatori fra Forsikringsoplysningen til Politiken.
I brancheorganisationen Forsikring & Pension kan underdirektør Torben Weiss Garne godt forstå, at kunderne oplever sagsbehandlingstiden som lang.
»Men selv om vi har sat ekstra mandskab ind, har vi simpelthen haft flaskehalsproblemer på grund af mangel på taksatorer og håndværkere«, siger han.
I Forbrugerrådet vil afdelingschef Vagn Jelsøe ikke klandre selskaberne.
»2. juli-skybruddet var en helt, helt usædvanlig situation«, siger Jelsøe til Politiken.
Den samlede regning kommer ifølge Forsikringsoplysningen pænt op over tre milliarder kroner, mere end tre gange så meget som den hidtidige rekord fra i fjor.