Tip om snyd giver flere politisager

Frederikssund Kommune har oplevet en stor stigning i anmeldelser, siden der i marts blev mulighed for at anmelde socialt bedrageri over kommunens hjemmeside. Samlet set er de elektroniske og telefoniske henvendelser steget fra cirka to om ugen til op mod seks henvendelser om dagen. De fleste af sagerne afslører snyd og bliver derfor anmeldt til politiet. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

- Når folk sidder klokken 22 og snakker om, at de har en mistanke til nogen, så kan de ikke ringe det ind. Det er blevet mere tilgængeligt nu, siger Janne Nielsen, der arbejder i kontrolenheden for socialt bedrageri i Frederikssund Kommune.
De sociale snydere er tit uden plettet straffeattest og omfatter blandt andet folk, der arbejder sort og får kontanthjælp og folk, der er angivet som enlige, men alligevel har en sambo.
Ifølge en rundringning, som Frederiksborg Amt Avis har lavet til de nordsjællandske kommuner, er der forskel på, hvor aktivt kommunerne opfordrer borgerne til at henvende sig. I Fredensborg er der for eksempel en særlig task force, som skal afsløre svindel, men uanset metoden så er det overordnet set i samfundets interesse, mener forsker.
- Det er fornuftige demokratiske regler, der er vedtaget på en fornuftig måde. Derfor er det hensigtsmæssigt, at folk overholder dem, ellers er det skatteyderne, der betaler, siger Lene Holm Pedersen, der er forskningsleder hos Avendt Kommunal Forskning (AKF).