Sådan så det ud, da boremaskinen var nået igennem til Øster Søgade, vor Nordhavnslinjen mødes med Cityringen

Tidsplanen holder: Metroens ejere enige om forlig

Efter flere måneders intense forhandlinger, indgår Metroselskabet endelig et forlig med entreprenøren om Cityringen. Byggeriet holder nu tidsplanen.

En konflikt mellem den italienskejede hovedentreprenør på Cityringens CMT og underentreprenøren MT Højgaard har truet metrobyggeriet tidsplan og økonomi. Men nu er der fundet en løsning.

Vi har valgt at indgå dette forlig, fordi det er en god løsning. Med aftalen får vi taget hånd om en række risici. Vi fastholder åbningen i juli 2019 til gavn for både kunder og naboer.

Jørn Neergaard Larsen, Bestyrelsesformand, Metroselskabet, Venstre

Copenhagen Metro Team, CMT, havde stillet et krav på yderligere 7,5 millarder kroner for byggeriet ejerkredsen i Metroselskabet, der ejes af Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune og staten - og dermed ejes af borgerne.

Men så mange penge ville Metroselskabet ikke betale yderligere, og nu har de to parter indgået et forlig på den lange konflikt, der flere steder har fået arbejdet til at stå stille på stationerne.

Med forliget får entreprenøren 850 millioner kroner ekstra, som finansieres inden for Metroselskabets egne rammer. Med det resulat, at den samlede regning stiger med i alt 4 procent for hele byggeriet.

Læs også Cityringen risikerer prisstigning på knap en millard

- Vi har valgt at indgå dette forlig, fordi det er en god løsning. Med aftalen får vi taget hånd om en række risici. Vi fastholder åbningen i juli 2019 til gavn for både kunder og naboer, siger Metroselskabets bestyrelsesformand Jørn Neergaard Larsen, Venstre.

Vi har med forliget fået fjernet de største risici. Dermed får vi skabt de bedste muliuge rammer for at kunne åbne til tiden og levere det store løft af den kollektive transport, som Cityringen er. 

Jørn Neergaard Larsen, Bestyrelsesformand, Metroselskabet, Venstre

CMT har ved at indgå i forliget valgt at trække halvdelen af deres krav tilbage, mens Metroselskabet har afvist resten af kravene op til de i alt 7,5 millioner kroner, som kravet tidligere lød på. 

Med forliget sikrer Metroselskabet sig også yderligere, at der indføres lofter for, hvad entreprenøren kan få udbetalt ved eventuelle fremtidige krav. Samtidig har entreprenøren ansvaret for at sikre, at tidsplanen kan fastholdes.

- Vi får afregnet for ekstra udgifter, som vi kan have været medansvarlige for på grund af nye miljø- og støjkrav, en længere godkendelsesproces af tegninger og beregninger og snævre arbejdsforhold på byggepladserne, siger bestyrelsesformand Jørn Neergaard Larsen og tilføjer:

Læs også TIME LAPSE: Metro Cityringens største støbning

- Vi har med forliget fået fjernet de største risici. Dermed får vi skabt de bedste muliuge rammer for at kunne åbne til tiden og levere det store løft af den kollektive transport, som Cityringen er. Det betyder, at vi undgår at miste store passagerindtægter og have flere udgifter til en længere byggeperiode.