Teleselskaber skylder kunderne millioner

Forbrugernes penge hober sig op i de danske teleselskaber. Det skriver metroXpress fredag.Faktisk har danskerne et halvt hundrede millioner kroner til gode, men mange glemmer ganske enkelt at kradse dem ind.

I andre tilfælde er det
tele-selskaberne, der ikke kan finde kunderne og sørge for, at
de får de penge, de har til gode.

Problemet opstår typisk, når
kunderne opsiger et forudbetalt abonnement før tid, og det
samlede beløb for branchen er i størrelsesordenen 50 millioner
kroner, når man ser på alle selskabernes produkter som mobil,
fastnet, internet og kabel-tv. Det vurderer teleanalytiker
Torben Rune, og omfanget bakkes op af metroXpress' kilder i
telebranchen.

»Det er os som kunder, der er for sløve. Nogle
smider per automatik breve ud fra teleselskabet. Andre er
ligeglade, fordi beløbet er på 60 kroner.«»Men det er mange
millioner, som trækker en betydelig rente, og dem ser kunderne
aldrig.

Desuden går pengene direkte ned i teleselskabet, hvis
der er gået fem år, så der er god grund til at være opmærksom
som kunde,« siger teleanalytikeren Torben Rune.Teleselskabet
Telia understreger, at det beløb, som de skylder kunderne, er
forsvindende lille i forhold til omsætningen på seks milliarder.
»Der er mange, som vi skylder penge, hvor vi ikke kan finde
kunderne.

Hvis en person for eksempel hedder Mads Andersen og
flytter, så har vi ikke en jordisk chance for at finde
vedkommende. Men vi er klar til at betale dem tilbage med en
dags varsel, hvis kunden pludselig dukker op. Men nu vil vi da
kigge på det en ekstra gang og se, om der er andre måder, vi kan
betale pengene tilbage på,« siger Anders Monrad Rendtorff, som
er kommunikationsdirektør i Telia.

o 271 kroner. Det er det beløb, som kunder i TDC i gennemsnit
har til gode.o Teleselskaberne har ingen pligt til at oplyse i
deres offentlige regnskaber om, hvor mange penge de skylder
kunderne.