28 timer i campingstol: Teenagere ligger i kø for sjældne designertæpper

Flere unge har her til morgen lagt sig i kø foran IKEA for at få fat i de sjældne tæppe af den berømte designer Virgil Abloh.

Hvordan lyder 28 timer i en campingstol foran en IKEA-butik i starten af april måned?

Lige middelbart kan det lyde både koldt og kedeligt, men der er en mening med galskaben. Åbenbart.

Fredag klokken 10.00 bliver meget få tæpper af blandt andre den verdensberømte designer Virgil Abloh nemlig sat til salg. Og det har fået flere unge til at lægge sig i kø over et døgn før.

- Jeg ligger i kø, fordi jeg skal købe det sjældne tæppe af Virgil Abloh til min samling af designertøj og boligartikler. Og det er helt klart værd at ligge i kø for. De er sjældne og ligesom kunstværker, siger 15-årige Oliver Brixner, der sidder sammen med en ven og to familiemedlemmer foran IKEA i Taastrup.

Tæppet af Virgil Abloh er designet i mørke farver med teksten ”KEEP OFF” skrevet midt på tæppet.
Tæppet af Virgil Abloh er designet i mørke farver med teksten ”KEEP OFF” skrevet midt på tæppet.
Foto: IKEA

”KEEP OFF”-tæpperne af Virgil Abloh er nok de mest eftertragtede, men langt fra de eneste tæpper, der sættes til salg fredag den 5. april klokken 10.00. I alt har otte kunstnere samarbejdet med IKEA til den blå-gule butiks Art Event 2019-kollektion.

quote Vi er her jo alle for det samme, nemlig at få fat i Virgil Abloh-tæppen

Oliver Brixner, 15 år

Kunstnerne er Chiaozza, Craig Green, Misaki Kawai, Seulgi Lee, Noah Lyon, Filip Pagowski Supakitch og selvfølgelig Virgil Abloh.

Ventetid og 2.299 kroner

Udover at bruge 28 timer på at vente, så skal Oliver Brixner og de tre andre have en del penge om af lommen.

Tæppet koster nemlig 2.299 kroner. Men selvom Virgil Ablohs tæppe nok er det mest eftertragtede, så er det ikke det dyreste. Tæpperne af Chiaozza og Supakitch ligger nemlig til 2.599 kroner.

Oliver Brixner i køen.
Oliver Brixner i køen.
Foto: IKEA

Nu er der ikke andet at gøre end at vente på, at klokken slår fredag for klokken 10.00, og Oliver Brixner er godt forberedt på den lange ventetid.

- Vi har stole, dyner og en masse vand med. Nogle i køen har også kortspil, og vi kan også se film her. Selvom vi i køen ikke kender hinanden, så er her en rigtig hyggelig stemning. Vi er her jo alle for det samme, nemlig at få fat i Virgil Abloh-tæppet, siger Oliver Brixner.

Fakta om Virgil Abloh

Virgil Abloh er manden bag streetwear-mærket Off-White og kreativ direktør for Louis Vuittons herrelinje. Han er kendt for at ironisere modeverdenen med f.eks. klipklappere mærket ’ruskind’, som helt åbenlyst er lavet af gummi. Virgil Abloh tager moden ekstremt seriøst ved at udfordre den gængse opfattelse af kunst og design.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik