Pointsystemet blev for nylig underkendt af Ligebehandlingsnævnet, der fastslog, at uddannelseskravene diskriminerer hovedstadens mange taxichauffører med indvandrerbaggrund.
- Vi har besluttet ikke at anke Ligebehandlingsnævnets afgørelse inden for domstolssystemet, bekræfter formanden for Taxinævnet, Brøndbys socialdemokratiske borgmester, Ib Terp.
Så selv om Taxinævnet er uenig i kendelsen fra Ligebehandlingsnævnet, får den alligevel konsekvenser.
- Jamen, det vil sige, at det pointsystem, vi udarbejdede, blive skrottet. Og så vil vi på nævnets næste møde diskutere, om der er andre veje til at hæve kvaliteten i taxibranchen, siger Ib Terp til DR København.
Men selv om Taxinævnet nu må skrinlægge pointsystemet, så skal kravene til kommende vognmænd skærpes, hvis det står til Ib Terp. For der skal ske forbedringer af standarden blandt de kommende taxivognmænd.
- En vej kunne være, at vi foreslår transportministeren, at vi skærper kravene til vognmandskurset. Det er et ganske beskedent kursus, som stort set alle består, siger Ib Terp til DR København.
Ifølge Danmarks Statistik har kun tre ud af ti afsluttet en uddannelse, hvor 98 procent af de etnisk danske chauffører til sammenligning har en uddannelse.