02:45

Taxi-mangel får desperate hoteller til selv at sørge for transport

Manglen på taxier i hovedstaden er nu så stor, at mange hoteller og restauranter selv arrangerer transport for gæsterne, viser ny undersøgelse fra Horesta.

Siden Uber i april stoppede med at køre i Danmark, er presset på taximarkedet vokset massivt. Det mærker hovedstadsområdets hoteller og restauranter konsekvenserne af.

- Huha, vi har lang ventetid på taxier i de her dage. Der er dage, hvor det går fuldstændig galt, og gæsterne må vente op til en hel time på en taxi. Så det er et problem.

- Det sidste års tid eller to eller tre er det gået amok, og denne sommer er det væltet helt. Det er ikke bare engang imellem men næsten dagligt, vi har op til en times ventetid, siger direktøren for Ibsens Hotel, Kirsten Brøchner, til TV 2 Lorry.

Et skilt på receptionsdisken på hotellet, der ligger i det indre København, advarer mod lange ventetider på taxier og anbefaler metro til lufthavnen som alternativ.

Læs også Uber-krigen blusser op: Taxirådet håber, en dom skræmmer afløserne

Savner – måske – Uber

I en hidtil ikke offentliggjort undersøgelse fra brancheorganisationen Horesta, svarer 55 procent af de hoteller og restauranter i hovedstaden, der er medlem af organisationen, at de på grund af taximangel har været nødt til selv at arrangere transport for deres gæster.

På Ibsens Hotel har de ansatte også taget sagen i egen hånd, når gæsterne har været allermest desperate.

- Vi har nogle gange været nødt til at springe ud i egne biler. En skulle nå en flyver til Sydney og en anden skulle nå en ph.d.-afhandling, hvor man skal være der til tiden. Vi bliver jo nødt til at hjælpe til.

Kan man i virkeligheden komme til at savne Uber?

- Øøhm…- det kunne man...måske, siger hoteldirektør Kirsten Brøchner med et grin.

Læs også Det er slut med dårlig taxiservice

Søger om flere køretilladelser

Dansk Taxi Råd anerkender problematikken og har derfor søgt om at få 100 nye vogne på gaden. Men det afslog Taxinævnet i juni, da de ikke mener, en udbudsrunde kan nå at blive behandlet inden den nye taxilovgivning træder i kraft ved årsskiftet, med deraf følgende flere køretilladelser, forklarer et medlem af nævnet i dag til TV 2 Lorry.

Vi står og har brug for vognene her og nu og kan imødese et efterår, hvor behovet måske bliver endnu større.

Trine Wollenberg, direktør, Dansk Taxi Råd

Dansk Taxi Råd opfordrer til hurtigere sagsbehandling i nævnet og planlægger at sende en ny ansøgning om flere køretilladelser efter sommer.

- Afslaget er virkelig ærgerligt. Vi står og har brug for vognene her og nu og kan imødese et efterår, hvor behovet måske bliver endnu større. Den nye taxilov kommer først 1. januar, men vi kan se, der er et behov nu, og det vil vi også gerne kunne efterkomme nu.

- Det er klart, der er vis administration ved at behandle en række ansøgninger. Men vi vil rigtig gerne i dialog med Taxinævnet omkring, hvordan man kunne gøre det her på en nem måde, så vi hurtigst muligt kan få biler på gaden, siger direktør Trine Wollenberg.

Læs også Københavns hoteller slår alarm: Der er alt for få taxaer

Busbanen kan være en løsning

Mens antallet af overnattende hotelgæster i Region Hovedstaden er vokset med 46 procent fra 2007 til 2016, er antallet af taxier i samme periode faldet med 12 procent.

Men flere vogne kan ikke alene afhjælpe ventetiden, mener formanden for et af hovedstadens store selskaber, Taxa 4x35, der har øget omsætningen med 15-20 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

I stedet foreslår han, at taxierne får lov at køre i visse busbaner for at komme hurtigere gennem trafikken og frem til kunderne.

- Der er rigtig mange steder, hvor vi sidder i trafikpropper og kan se, at vi med relativt enkle midler vil kunne komme uden om trafikpropperne. Der er busbaner, hvor man ikke vil ændre væsentligt i prioriteringen af busserne ved at tillade, at taxierne kom med igennem der. Det vil gøre en meget stor forskel, siger Palle Christensen.

I dag er der under 1.900 taxier i København, hvilket er mange gange flere end Aarhus’ 267, også selv om man korrigerer for forskellene i indbyggertal. I Stockholm er antallet dog markant højere – her er nemlig 3.200 taxier. 

Læs også Over en million kroner: Store bøder venter Uber-chauffører