Taxarevolution på vej: Dropper dieselbiler for at køre på el

Mens store etablerede taxaselskaber som Dantaxi de kommende måneder sender over 100 elbiler på gaden, så popper nye taxaselskaber op, der udelukkende vil køre klimavenligt.

De fleste taxaer kører i dag på diesel. Men meget tyder på, at en del dieselmotorer snart vil blive skiftet ud med elmotorer Foto: Martin Kiil

Dieseldunsten ved de store taxaholdepladser er på vej til at forsvinde. De seneste år er enkelte dieseltaxaer blevet udskiftet med hybridbiler, men i de kommende måneder bliver der sat turbo på den grønne omskiftning, når hundredevis af nye eltaxaer kører på gaden i hovedstadsområdet.

Danmarks største taxaselskab Dantaxi har i dag 20 elbiler, men inden året er omme er det tal blevet mangedoblet.

- Jeg forventer, at vi inden årets udgang har 100 -150 nye elbiler af forskellige modeller, siger direktør i Dantaxi Carsten Aastrup.

Flere andre taxaselskaber har sendt lignende bestillinger afsted til elbilproducenterne.

- I Viggo forventer vi at have 2-300 elbiler på gaden inden udgangen af 2020, siger Peter Bardenfleth-Hansen, der er bestyrelsesformand i det nystiftede taxaselskab Viggo, der sender sine første biler på gaden til august.

- Vi kommer kun til at køre med elbiler, så klimabevidste kunder kan føle sig trygge, hvis de bestiller en taxa hos os, siger Peter Bardenfleth-Hansen.

Der er ingen tvivl om, at kunderne efterspørger grønnere taxaer, og jeg tror vi vil blive belønnet af kunderne for at gå forrest i den grønne udvikling

Peter Bardenfleth-Hansen, Viggo

Et andet forholdsvist nyt taxaselskab er firmaet Drivr. De kom på vejene i september sidste år, og har en målsætning om i løbet af næste år udelukkende at køre med CO2-neutrale køretøjer.

- I 2020 forventer vi, at vi kommer op over de 200 køretøjer, og jeg tror, at målsætningen er reel for både Drivr, Viggo og de øvrige i branchen, siger direktør i Drivr, Haydar Shaiwandi.

Kunderne vil køre elbil

Omstillingen til elbiler er primært styret af en øget klimabevidsthed blandt forbrugerne. For pludselig er det blevet et markant konkurrenceparameter at køre klimavenligt.

- Det begynder efterhånden at betyde rigtig rigtig meget. Jeg vurderer, at det snart vil blive et nødvendigt asset for at kunne operere i den her branche, siger Haydar Shaiwandi fra Drivr.

Når man går ind i supermarkedet, så betaler man en lille smule mere for en økologisk vare end en konventionel, men der har vi altså valgt at sige, at den merpris eksisterer ikke hos Drivr. Her betaler man det samme, uanset hvad man kører i

Haydar Shaiwandi, Drivr

79 procent af danskerne siger i en ny undersøgelse, at hvis de kan vælge, så vil de foretrække at køre i en el-drevet taxa.

- Der er ingen tvivl om, at kunderne efterspørger grønnere taxaer, og jeg tror vi vil blive belønnet af kunderne for at gå forrest i den grønne udvikling, siger Peter Bardenfleth-Hansen fra Viggo.

- Kloden har været under pres i mange år, og nu er det på tide, at vi begynder at gøre noget ved det enorme CO2-aftryk, som vi alle sammen er med til at lægge på planeten. En af de hurtigste måder at gøre det på, det er at gøre noget ved vores transportsektor, siger Peter Bardenfleth-Hansen, der før han blev bestyrelsesformand i Viggo var udviklingsdirektør i elbilfirmaet Tesla.

Samme pris på taxameteret

For vognmændene skal der en stor investering til for at kunne skifte diesel ud med el. Fordi taxavognmænd kan købe biler uden afgifter, så er prisforskellen mellem diesel og elbiler nemlig markant større end for almindelige forbrugere. For en taxavognmand vil en elbil derfor typisk koste over dobbelt så meget i indkøb som en dieselbil.

- Det der skræmmer på den korte bane, det er selvfølgelig, at nyprisen på de elbiler, der er til rådighed lige nu, de er noget dyrere end en traditionel dieseldreven Mercedes eksempelvis, siger Dantaxis Carsten Aastrup.

Til gengæld så er det billigere at køre på el end på diesel. Derudover er der en række andre fordele ved at have en klimavenlig taxa. Eksempelvis kommer eldrevne biler foran i taxakøen i Københavns Lufthavn.

Vores biler kører rigtig mange timer i Københavns gader og stræder, mange flere end alle mulige andre biler, og det betyder altså, at der også hviler et ekstra ansvar på vores skuldre. Det ansvar er vi heldigvis flere i branchen, der gerne vil løfte

Haydar Shaiwandi, Drivr

Derfor lover taxaselskaber også, at det ikke vil kunne mærkes på taxameteret, om en taxa kører på diesel, el eller brint.

- Når man går ind i supermarkedet, så betaler man en lille smule mere for en økologisk vare end en konventionel, men der har vi altså valgt at sige, at den merpris eksisterer ikke hos Drivr. Her betaler man det samme, uanset hvad man kører i, siger direktør i Drivr Haydar Shaiwandi.

05:37

Møde taxachauffører i front i kampen om at skifte de forurenende dieseltaxaer ud med klima- og miljøvenlige el-taxaer.

Luk video

Håber branchen får bedre image

Det er politisk bestemt, at taxabranchen skal gå forrest i den grønne omstilling. Mens privatkunder kan købe og indregistrere nye dieselbiler indtil år 2030, så skal taxabranchen stoppe i år 2025. Men meget tyder altså på, at branchen ad sig selv skifter inden da.

- Vores biler kører rigtig mange timer i Københavns gader og stræder, mange flere end alle mulige andre biler, og det betyder altså, at der også hviler et ekstra ansvar på vores skuldre. Det ansvar er vi heldigvis flere i branchen, der gerne vil løfte, også hurtigere end politikerne har bestemt, siger direktør i Drivr Haydar Shaiwandi.

Mens både Drivr og Viggo altså lover en hurtig omstilling til klimavenlig taxakørsel, så tør Dantaxi ikke sige, hvornår deres dieselbiler helt er forsvundet fra gaderne. Men hvis kunderne kræver det, så vil vognmændene følge efterspørgslen

- Vi vil rigtig gerne tilbyde kunderne grøn og effektiv transport til en fornuftig pris, og det er nok også det, der skal til, hvis vores image i taxabranchen skal vinde lidt tilbage efter nogle drøje år, siger direktør i Dantaxi Carsten Aastrup.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik