Taxachauffører rustes til den grove tone

I flere år har taxaselskabet 4x35 undervist både nye og gamle taxachauffører i for det første god kundeservice, men mindst lige så vigtigt - konflikthåndtering.

Taxachauffører på skolebænken for at lære at håndtere den grove tone i hovedstadsområdet. Foto: TV2 Lorry

Hos taxaselskabet 4x35 får ingen chauffører lov til at sætte sig bag rattet, inden de har bestået en test, som både dokumenterer viljen til god kundeservice, men også besiddelse af værktøjer til at håndtere konflikter og rå tone:

- Vi lægger ret stor vægt på, at vores chauffører bliver klædt rigtigt på til at møde kunderne, siger underviser og servicekordinator hos taxaselskabet 4x35, Leif Madsen.

En ny megafonundersøgelse viser, at 73 pct. af de adspurgte i Lorrys sendeområde mener, at tonen mellem folk i det offentlige rum generelt er grovere i dag end den var for ti år siden.

Og hele 33 pct. i Lorryland oplever af og til, at folk de ikke kender taler grimt til dem i det offentlige rum.

Og her er taxachauffører - sammen med butiksansatte, offentlige ansatte, P-vagter, billetkontrollører og politikere en af de grupper, som oplever den hårde tone i særlig grad.

Den typiske konflikt er, at kunden sidder og tænker, at han (chaufføren, red.) har kørt en omvej. Og så starter det langsomt der og eskalerer.

Leif Madsen, underviser i konflikthåndtering hos taxaselskabet 4x35

- Det vigtigste er, hvis man er i en situation, hvor man ikke ved, hvad det kan ende ud med - det er - selvom det ikke lyder særlig pænt -  at man får kunden frem til destinationen og ud af bilen, uden den eventuelt verbale konflikt går over i noget fysisk, fortæller chauffør-underviser Leif Madsen og fortsætter:

- Den typiske konflikt er, at kunden sidder og tænker, at han (chaufføren, red.) har kørt en omvej. Og så starter det langsomt der og eskalerer. Nej, siger chaufføreren - og det kan være, at han har sine gode grunde. Men så gælder det tit og ofte om lige at gå ind og sige til kunden - okay, hvis du mener, at jeg har kørt en omvej, så trækker jeg fem-ti-tyve kroner fra. Og det beroliger de fleste, fordi så tænker kunden - okay, han har i hvert fald ikke gjort det for at snyde mig, hvis han sidder og tilbyder mig en reduktion af prisen. Og allerede der er luften som regel gået af ballonen, siger Leif Madsen.

Den grove tone

En ny megafonundersøgelse viser, at 73 pct. af de adspurgte i Lorrys sendeområde mener, at tonen mellem folk i det offentlige rum generelt er grovere i dag end den var for ti år siden.

 

Og hele 33 pct. i Lorryland oplever af og til, at folk de ikke kender taler grimt til dem i det offentlige rum.

 

Sammen med TV 2 og de øvrige regionale TV2 Stationer ser vi i denne uge nærmere på, hvordan vi opfører os overfor hinanden i det offentlige rum og på de sociale medier. Og hvor grov og urimelig tonen kan være. 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik