Taxachaufføren Ivan: Det er nemt at skælde ud på os

Foto: Benita Marcussen - Scanpix

Der er mange fordomme om taxibranchen. I dag tog vi en snak med taxichaufføren Ivan Naurholm.

Ivan Naurholm har kørt taxa de sidste 15 år. Han har derfor på nærmeste hold oplevet, hvordan taxibranchens image er blevet dårligere og dårligere som årene er gået.

- De største fordomme? Dem der går igen helt inde på Christiansborg, det er, at vi ligger og cruiser i vores store luksus Mercedes. At vi bare hygger og egentlig er skideligeglade med kunderne. Det er nok den allermest forkerte fordom af dem, siger Ivan Naurholm til TV 2 Lorry.

Ifølge Ivan Naurholm så bliver det nemmere og nemmere for både borgere og medier at skælde ud på taxachauffører. Derfor gør han også selv meget for at holde høj kvalitet i sit arbejde.

- Det kan godt være det bare er søde rare Tante Oda, som skal have båret Føtex-poserne op på anden sal. Men jeg gør en forskel. Og hvis jeg holder fast i, at jeg gør en forskel og holder fast i de positive vinkler i mit job, jamen så kan jeg også være med til at udvikle det.

Du kan se det reglement, som taxierne er underlagt her.

Læs også Ingen taxi ville køre med blinde Lene: Så kom Oliver på sin cykel

Et job med mange afvejninger

Med hjælp fra jer fik vi mulighed for at forholde taxachaufføren Ivan Naurholm til de mange fordomme der findes om taxibranchen. Her er nogle af de spørgsmål og svar der kom frem i samtalen.

Hvad tænker du om, at der nogle der ikke lever op til de krav der er til taxachauffører?
- Det er ikke noget jeg tænker alene. Det er noget taxabranchen tænker som helhed. Det var noget vi faktisk gerne var foruden. Taxachauffører der ikke kører ordentligt og taxachauffører der ikke behandler kunderne ordentligt. Vi så gerne, at vi slap af med dem. Vi har bare det problem med den nuværende taxalov, at vi ikke kan slippe af med dem, medmindre de laver noget kriminelt.

Må en taxa godt benægte at køre med fulde folk, selvom de har brækposer med?
- Ja det må en taxa faktisk godt. Der står i taxireglementet, at hvis der er fare for enten chaufføren eller for tilsmudsning af bilen, så man gerne afvise turen. Det er yderst sjældent, at vores chauffører gør det, for vi får jo ikke løn, hvis vi ikke har kunder med i bilen.

Hvilken afvejning er det så du gør som chauffør?
- Det er jo en afvejning om jeg vil tjene penge. Hvad er faren her for, at jeg skal bruge en time på at gøre bilen ren bagefter? At jeg skal køre rundt i en bil der lugter af bræk og resten af mine kunder skal brokke sig.

Hvilke personer kan i sige nej til at køre i jeres taxa?
- Chaufføren er den eneste der kan beslutte det. Men personer som vi føler enten er truende eller kan tilsmudse bilen. Og at tilsmudse bilen er ikke bare at have lidt grus under skoene når de kommer.

Siger du nej til en kort tur?
- Nej for Søren da. Det er en af de typiske fordomme der er om taxabranchen, at korte ture bliver afvist. Den korteste tur jeg har haft den var på 27 kroner. Det er ikke nogen voldsomt lang tur. Startgebyret var dengang på 22 kroner og så nåede at vi køre for en femmer før han skulle af igen. Han kunne ikke gå hjem, så der var ikke noget at gøre. Men fra jeg satte ham af, så gik der mindre et minut før jeg fik den næste tur.

Hvilke mennesker synes du er de værste at køre med?
- Av den var slem. Jeg tror ikke jeg har nogle værste. Der findes dog nogle situationer. Jeg samlede en hjemløs op ved et herberg, som skulle ned på socialcentret. Det var meget tydeligt, at hans jakke ikke havde været vasket. Han stank direkte af tis, hvidløg og gammel øl. Det er jo ikke de ture du har mest lyst til. Men de skal også køres. Og de bliver kørt.

Læs også Bødekrav på 590.000 kroner til Uber-chauffør