Taxachauffør svinet til: "Man trækker vejret og bider i rattet"

Tonen er blevet værre blandt folk i det offentlige rum. Det oplever taxachauffører på egen krop. Jens Terkel Pedersen har oplevet det i så voldsom grad, at han fik tre personer fyret.

Lunten hos folk er blevet meget kortere, mener Jens Terkel Pedersen, som har kørt taxa i tredive år. Foto: TV 2 Lorry

Butiksansatte, offentlige ansatte, P-vagter, billetkontrollører, politikere og taxachauffører er bare nogle af de grupper, som oplever det i særlig grad. 

De grove tilfælde rører én i nogen tid, og der gælder det om at have nogle kolleger at tale med.

Jens Terkel Pedersen, taxachauffør gennem 30 år

- Lunten er blevet meget kort hos folk. Og det er den også, når vi taler overfor taxachauffører. Og i det hele taget overfor servicefolk. Det er blevet ret barsk efterhånden, siger taxachauffør hos taxaselskabet 4x35, Jens Terkel Pedersen, som har kørt taxa i tredive år.

Vi har kørt en tur med ham for at høre, hvordan han oplever tonen mellem folk, han møder i sin taxa.

En ny megafonundersøgelse viser nemlig, at 73 procent af de adspurgte i Lorrys sendeområde mener, at tonen mellem folk i det offentlige rum generelt er grovere i dag, end den var for ti år siden.

Og hele 33 procent i Lorryland oplever af og til, at folk, de ikke kender, taler grimt til dem.

Det er markant flere end i resten af landet. 

Det sætter sig nemt i kroppen

- De grove tilfælde rører en i nogen tid, og der gælder det om at have nogle kollegaer at tale med. Som regel er det lige fra, at man er et dumt svin, til at man må være den dummeste chauffør i København, og man burde ikke have kørekort, siger Jens Terkel Pedersen.

- Den svinske opførsel starter som regel med en påstand om, at chaufføren ikke har kørt den rigtige vej. Et eksempel kunne være, at der er tre fyre, som sætter sig ind. Og de starter allerede, inden man er kørt, fordi det er det, det hele går ud på. Det kan man som regel mærke på dem. Og så prøver man at stoppe op og sige - så må I stå ud. Og det vil de ikke, og så kører man dem derhen, hvor de gerne vil. Og så mener de absolut, at man har kørt en kæmpe omvej, så de vil ikke betale. Og så stiger de ud, og så går de. Så må man tage en dyb indånding og bide i rattet, fortsætter Jens Terkel Pedersen.

Det er lige fra, at man er et dumt svin til, at man må være den dummeste chauffør i København, og man burde ikke have kørekort.

Jens Terkel Pedersen, taxachauffør gennem 30 år

Hensynet til familien

Han understreger, at der klart er flest postive oplevelser, men at både både han og mange kolleger også oplever det stik modsatte:

Jens Terkel Pedersen har været taxachauffør i 30 år. Foto: TV 2 Lorry

- Det værste tilfælde, hvor jeg er blevet svinet til, var en episode, hvor der var bestilt over vores radiosystem - en bestilling fra et firma, sågår. Og det var en julefrokost. Vi var tre biler afsted. Og der sad jeg med tre mænd i min. Den ene var englænder og de to kom fra firmaet. Han begyndte at svine mig til og fortælle, hvor grimme mine børn var.  Og det blev ved og ved. Det resulterede i, at jeg gik hjem og skrev et brev, som jeg kørte direkte ud og afleverede til firmaet dagen efter. Det resulterede i, at de tre medarbejdere blev fyret, og jeg fik en buket blomster og en æske chokolade. Så det hjalp mig i det tilfælde, siger han.

- Men gange gange er det jo her og nu, at problemet opstår. Det er det her med, at få resten af dagen til at fungere. Og det kan godt være et problem nogle gange. Så derfor gælder det om at få snakket med nogle andre om, hvad det er, der er sket. For hvis man ikke får det ud, så går det jo absolut ud over den næste kunde - og det må ikke ske, siger Jens Terkel Pedersen, som har en fast procedure, hvis han oplever mere end en alvorlig konflikt om dagen:

- Så kører man hjem. Så gider man ikke mere. Jeg gider i hvert fald ikke. Fordi det er... Nej, det er måske også forkert at sige, at det er livet for kort til, men man har jo også en familie, som man skal hjem og være lidt for, siger Jens Terkel Pedersen.

Den grove tone

En ny megafonundersøgelse viser, at 73 pct. af de adspurgte i Lorrys sendeområde mener, at tonen mellem folk i det offentlige rum generelt er grovere i dag, end den var for ti år siden.

 

Og hele 33 pct. i Lorryland oplever af og til, at folk de ikke kender taler grimt til dem i det offentlige rum.

 

Sammen med TV 2 og de øvrige regionale TV2 Stationer ser vi i denne uge nærmere på, hvordan vi opfører os overfor hinanden i det offentlige rum og på de sociale medier. Og hvor grov og urimelig tonen kan være. 

I Megafonundersøgelsen svarer hele 14 procent af de adspurgte i Lorryland, at de af og til selv kommer til at tale grimt til folk, som de ikke kender i det offentlige rum.

Også det tal ligger markant højere end i resten af landet.

Selvoptagede og mindre tolerance

Folk i københavns-området er endnu mere optaget af sig selv og deres egne projekter end i resten af landet, lyder det fra sociolog Eva Steensig. Foto: TV 2 Lorry

Igennem mange år har sociolog Eva Steensig forsket i adfærdsændringer blandt danskerne, og hun ser en indlysende forklaring:

- Det, vi ser, er, at folk i københavns-området er endnu mere optaget af sig selv og deres egne projekter end i resten af landet. Og det vil sige, at man egentlig føler, at man har ret til at fylde rigtigt meget - for eksempel larme. Men man bliver også rigtig irriteret, hvis andre gør det. Så man kan sige, at ens tolerance overfor andres larm bliver mindre, og ens følelse af, at man har ret til at fylde rigtig meget, bliver større. Og det ser vi i udpræget grad i Københavnsområdet, siger Eva Steensig.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik