Taxa og minibus erstatter busser

Flere nordsjællandske kommuner er varme på at droppe busser i yderområder og indføre Flextrafik, hvor man kan bestille en taxa eller minibus til fast pris. Ordningen er billigere for kommunen, men dyrere for borgeren. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Kan du bestille kørslen to timer i forvejen, og er du ikke bleg for en lille omvej for at samle andre passagerer op, så kan borgerne i flere og flere kommuner bestille en taxa og minibus og blive kørt fra dør til dør til en pris, som godt nok er dyrere end en busbillet, men kun halv pris af almindelig taxakørsel.
I takt med at de nordsjællandske kommuner nedlægger tyndt besatte buslinjer i yderområder og opgiver at indføre telebusser, fordi de er for dyre i drift, vinder Movias Flextrafik fodfæste. Fire nordsjællandske kommuner er lige nu i tæt kontakt med Movia for at indføre ordningen, der lægger sig som er et alternativ til almindelig kollektiv transport eller taxakørsel på taxameter.
- Gribskov og Allerød er tæt at indføre Flextrafik, mens Halsnæs overvejer det fra 2012, Fredensborg har også sagt ja til at gå i dialog om at tilslutte sig ordningen, fortæller områdechef Tommy Frost, Movia.
På resten af Sjælland uden for hovedstadsområdet er Flextrafik i forvejen udbredt, og Movia har kontrakt med 1500 taxa- og minibusvognmænd om at udføre Flextrafik-kørsler. Ud over de første fem kilometer er taksten syv kroner per kilometer. Men de fleste bruger ordningen til de kortere ture, for eksempel til eller fra en station.
Med Flextrafik kan man som borger i en kommune, der er tilmeldt ordningen, bestille kørsel fra dør til dør i egen eller i en anden Flextrafik-kommune - uafhængigt af ruter og stoppesteder.
- Flextrafik er et af de tilbud, som vi har med ud til kommunerne, som kæmper for at få mest ud af deres betaling til den kollektive trafik. Fordelen ved Flextrafik er, at den er billigere for kommunerne, og at den dækker større områder end en telebus. Til gengæld er det dyrere for brugeren, da Flextrafik kører uden for det almindelige takstsystem, siger Tommy Frost.
Ambitionen hos Movia er at udbrede ordningen til samtlige kommuner i Movias område. I Halsnæs har man beregnet, at ordningen er to millioner kroner billigere end to ellers planlagte telebus-ordninger.