Tavleundervisning bliver elektronisk.

Mange kommuner satser millioner på at udskifte skolernes kridttavler med interaktive elektroniske af slagsen. Minister er begejstret for det, de nye tavler kan.

Det erfarer Berlingske Tidende. Den grønne tavle med dertilhørende kridt og svamp kan om få år blive en særligt truet art i de danske folkeskoler, hvor interaktive elektroniske tavler nu i stor stil erstatter den velkendte lyd af kridt, der presses mod den grønne flade.

Således satser adskillige kommuner som Århus, Ballerup, Randers,
Odense og Hørsholm på i de kommende år at udskifte de gammeldags
tavler med de elektroniske af slagsen. Og at markedet er
voksende, viser salgstallene, der fortæller om en 24 procents
stigning i salget siden 2007.

I Hørsholm er alle klasseværelser
allerede udstyret med den elektroniske tavle, og undervisningen
foregår kun via tavlen, der er koblet til en PC og således giver
læreren adgang til internettet, til at gemme dagens noter, vise
film og spille musik. Hver lærer har fået sin egen PC til
undervisningen, og de gamle tavler hænger i mindre format til
brug for fællesbeskeder fra lærerne til eleverne.

»Vi vil gerne sørge for at uddanne vores børn og unge i den teknologi, som kommer til at være en væsentlig del af deres liv fremover.

De her elektroniske tavler kan en helt masse, som almindelige
kridttavler ikke kan, og det er vores opfattelse, at det er
vejen frem for at få så veluddannede børn som overhovedet
muligt,« siger medlem af Børne- og Skoleudvalget i Hørsholm
Kommune, Anders Borgen (K).

Indførelsen af den elektroniske
tavle er en konsekvens af initiativet »IT i folkeskolen«, hvor
Undervisningsministeriet i perioden 2004-2007 afsatte 470
millioner kroner til at fremme IT-forholdene i de danske
folkeskoler.

Bland andet kunne kommuner søge penge til at få
erstattet kridt og tavle med en interaktiv tavle, mod at de
medfinansierer med samme beløb, som de modtog i tilskud. Det
skriver Berlingske Tidende.

Undervisningsminister Bertel Haarder
(V) vil ikke blande sig i, om kommunerne vælger at satse på de
elektroniske tavler, men siger samtidig: »Tavlerne er en gave
fra himlen i en række fag som i sprogfagene, hvor det helt klart
er lettere at få elevernes opmærksomhed og forklare komplekse
begreber som for eksempel ordled og sætningsbegreber.

Eller matematikken, hvor vi andre tidligere sad og løste
andengradsligninger uden at ane, hvad vi foretog os. Her er det
i dag meget nemt at se på skærmen og på den elektroniske tavle.

Jeg var selv ekspert i regnestykkerne, men jeg anede ikke, hvad
jeg skulle bruge det til, før jeg kom ud på Avedøre Skole for et
år siden. I kraft af en interaktiv tavle, optagede jeg rent
faktisk, hvad jeg har lært i min skoletid,« siger ministeren,
som forudser en fremtid med endnu mere avancerede elektroniske
tavler. Det skriver Berlingske Tidende.