Siden den 15. januar 2017 har en stor del af brugere og pendlere af den offentlige transport på Sjælland været frustrerede og undrende overfor det nye og - ifølge Movia - forbedrede taktssystem Takst Sjælland.
Nu bliver der føjet endnu et lag til frustrationerne, efter det er kommet frem, at Movia har udrullet en række ændringer i takstsystemets prisberegner, som pendlere bruger til at finde ruter med.
Vi forstår godt, at det har forvirret nogen
Ændringerne i prisberegneren matcher nemlig ikke de aktuelle zoner og priser. Ifølge Movias forretningschef Eskil Thuesen er ændringerne i beregneren lanceret ved en fejl.
- Vi forstår godt, at det har forvirret nogen, og for ikke at forvirre folk yderligere, har vi indskærpet (over for de ansatte, red.), at der skal stå de samme zoner og priser, uanset hvor man kigger, siger Eskil Thuesen til avisen Sjælland.
85 pris- og zoneændringer på vej
Selskabet fortæller til avisen, at der er foretaget 85 pris- eller zoneændringer efter systemet trådte i kraft midt i januar. Men ændringerne er kun gennemført i prisberegneren på Din Offentlige Transport (DOT).
Nogen har i den bedste mening været inde og skrive de nye zoner og priser ind i guiden på DOT's hjemmeside, før ændringerne var trådt i kraft
Fejlen betyder, at der i 85 tilfælde vises forkerte priser eller zoner på den ønskede strækning.
- Nogen har i den bedste mening været inde og skrive de nye zoner og priser ind i guiden på DOT's hjemmeside, før ændringerne var trådt i kraft. Det var naturligvis en fejl, og det beklager vi, siger Eskil Thuesen til avisen Sjælland.
Samtidig tilføjer han, at de nye priser og zoner bliver rullet ud ad to omgange: 4. marts og 29. april. Og denne gang bliver alle ændringer meldt ud til pendlerne.
- Vi lægger en samlet oversigt over ændringer ind på hjemmesiden, men det er måske lidt meget at kræve, at alle kigger der. Derfor vil de, der får færre zoner fremover, også få direkte besked af os, siger Eskil Thuesen.
Ifølge pendlerrepræsentant for pendlere i Nordsjælland, Louise Schønebeck, bør fejlen rettes hurtigst muligt - og så bør kommunikationen fremover forbedres:
- Det er faktisk det væsentligste problem, synes jeg. Havde de informeret om, at der ville komme ændringer i priser og zoner på forhånd, ville folk nok også være langt mere forstående over for fejlen, end de er nu, siger hun til avisen.