»Det paradoksale er, at jævnbyrdigheden tvinger klubberne til at gå på to ben. Langsigtede investeringer som indkøb af løntunge profiler vil trække tæppet væk under dem, hvis de rykker ned«, siger direktør i revisionsfirmaet Deloitte, Jesper Jørgensen, til Politiken.
Normalt opfattes den store jævnbyrdighed som et sundhedstegn, men klubberne er nødt til at kalkulere med risikoen, fordi nedrykning til 1. division giver økonomiske lussinger. Det forklarer professor i virksomhedsledelse på Copenhagen Business School (CBS), Caspar Rose:
»Fodboldklubber er nødt til at agere anderledes end almindelige virksomheder, fordi man har to så klare scenarier: Enten bliver du i ligaen, eller også rykker du ned. De to situationer er meget forskellige økonomisk, fordi du oftest mister et hav af sponsorpenge, tv-indtægter og spillere«, siger han til Politiken.
»Vi er meget påpasselige med, hvad vi foretager os økonomisk. Det tror jeg, at mange klubber er. Indtægterne fra tv og sponsorer er markant lavere i 1. division, og det er vi simpelthen nødt til at tage højde for, når vi planlægger«, forklarer Erik Storgaard, regnskabschef i Randers FC, til Politiken.
Også AC Horsens kender balancegangen. Klubben havde i sidste sæson to økonomiske planer, afhængig af om klubben rykkede op i Superligaen eller ej - hvilket den som bekendt gjorde. I år har AC Horsens klare intentioner om at blive en fast bestanddel af landets bedste fodboldrække, men administrationschef Erik Jørgensen understreger, at man igen vil operere med to økonomiske modeller, såfremt klubben kommer i fare for nedrykning.