Tårnby hopper med på borgerrådgiver-vognen

Flere og flere kommuner ansætter borgrerrådgivere, der skal hjælpe indbyggerne gennem det kommunale vildnis

En kommune kan forekomme stor, uoverskuelig og uindtagelig for borgere, der skal finde vej gennem systemet. Nu har Tårnby Kommune ansat en borgerrådgiver, der skal hjælpe.

Det kan være sin sag, hvis man skal skrive en ansøgning til sin kommune eller klage over en afgørelse, kommunen har truffet. Hvor finder man den rigtige formular? Hvem skal den sendes til? Og er der tidsfrister, man skal være opmærksom på. Hvis man er heldig, så bor man i en kommune, der har en såkaldt borgerrådgiver siddende - for der kan man få hjælp. Tårnby Kommune er nu blevet en af de kommuner, der tilbyder den form for service til sine borgere.

Det kan man læse på Tårnby Kommunes hjemmeside, hvor den nye borgerrådgiver, Cathia M. Mundeling, også bliver præsenteret.

Det kan hun

Hendes opgave er først og fremmest, skriver Tårnby Kommune, at styrke dialog mellem borger og kommune, når der er brug for konkret kontakt mellem de to parter. Men det er selvfølgelig ikke alt, borgerrådgiveren kan, skal eller må hjælpe med.

Tårnby Kommune fortæller, at rådgiveren hjælper med det her:

  • vise den rette vej til en ansat eller afdeling i kommunen
  • at forstå breve eller afgørelser fra kommunen
  • vejlede om rettigheder i forbindelse med sagsbehandlingen
  • vejlede om klagemuligheder og hjælpe med at formulere en klage over en kommunal afgørelse
  • behandle klager over kommunens sagsbehandling og klager over den praktiske opgaveløsning
  • skabe eller genskabe en konstruktiv dialog mellem dig og kommunens afdelinger
  • hjælpe med at forberede en samtale som borgeren er utryg ved og eventuelt henvise til en bisidder
  • hjælpe med at vurdere, hvad der kom ud af en samtale med kommunens afdelinger
  • tage i mod og videregive forslag til, hvordan kommunens sagsbehandling og service over for borgerne kan forbedres

Og det kan hun ikke

Og i den modsatte ende, så gør kommunen også opmærksom på de forhold, hvor man i k k e kan få hjælp hos den nye borgerrådgiver. Det handler om at:

  • træffe afgørelser eller ændre afgørelser
  • behandle klager over forhold, der er eller kan indbringes for andre klageinstanser, fx Ankestyrelsen
  • behandle sager der er indbragt for det kommunale tilsyn, ombudsmanden eller domstolene
  • behandle klager over ansættelsesforhold eller privatretlige forhold
  • behandle klager over politiske beslutninger (fx serviceniveau) eller over forhold, som har været bedømt af de politiske udvalg eller kommunalbestyrelsen

Der er stadig relativt langt mellem kommuner, der faktisk har en borgerrådgiver. TV 2 Lorry har tidligere fortalt om hvilke kommuner, der tilbyder borgerrådgiver-hjælp. Klink på linket nedenunder og se listen:

 

 


Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret