Foto: TV2/Lorry

Syv medarbejdere sendt hjem fra Se og Hør

Syv medarbejderes navne optræder i tre mails, der kan sættes i forbindelse med Se og Hørs hemmelig kilde.

Syv medarbejdere på Se og Hør er onsdag aften sendt hjem fra ugebladet. Det oplyser Se og Hørs chefredaktør, Niels Pinborg.

Ifølge Niels Pinborg får medarbejderne stadig løn. Men det er på nuværende tidspunkt ikke klart hvornår eller om de syv medarbejdere vender tilbage til deres arbejde.

De syv er sendt hjem i forbindelse med, at BT torsdag kan dokumentere, at de syvs navne kan sættes i forbindelse med den såkaldte tys-tys kilde, der angiveligt har forsynet ugebladet med kreditkortoplysninger om kendte og kongelige.

- Det drejer sig om tre mails. To fra 2009 og en fra 2010. Men at navnene står på en mail er ikke automatisk ensbetydende med, at man har gjort noget galt, og at man er involveret i sagen om den påståede ulovlige kilde, siger han.

- Men jeg anerkender, at det giver støj på et tidspunkt, hvor vi har brug for ro.

Sagen spredte sig onsdag også til Billed-Bladet, hvor to medarbejdere, herunder en redaktionschef, ifølge BT.dk, er blevet sendt hjem på grund sagen.

- Jeg kan bekræfte, at PM og MSV har fået fri, indtil der er lys over sagen. I lighed med Se og Hør har vi brug for ro. Men jeg håber virkelig, at de snart er tilbage, skriver chefredaktør Annemette Krakau i en SMS til BT.

Direktør for Allerkoncernen, Pål Thore Krosby, har onsdag aften ingen kommentarer til sagen.

Tirsdag meddelte koncernen, at en række uvildige eksperter skal kulegrave, hvorvidt ulovlig overvågning af kendte og kongeliges kreditkortinformationer blev anvendt som arbejdsmetode på Se og Hør i perioden 2008 til 2012.

Det bliver advokat Henrik Stagetorn samt PwC-revisoren Mikkel Sthyr, der skal undersøge, om ulovlig overvågning har fundet sted.

De skal derudover forsøge at finde ud af, hvem der i givet fald har været ansvarlig og taget beslutningen om at igangsætte og tillade overvågningen.

Tirsdag valgte forhenværende chefredaktør på Se og Hør, Henrik Qvortrup, at forlade sin stilling som politisk kommentator på TV2 som følge af sagen.

Hans tidligere kollega, Lise Bondesen, der tidligere var nyhedschef på Se og Hør, er også ramt af skandalen. Hun er blevet sendt på ferie på ubestemt tid fra jobbet som redaktionschef for underholdningsstoffet på Ekstra Bladet.

Politiet har endnu ikke sigtet nogen i sagen om Se og Hørs påståede ulovlige researchmetoder.