- På alle måder, så er det her en historisk dag for København, siger Overborgmester Frank Jensen, Soc. dem., i sin velkomsttale. Han står på byggepladsen ved det, der bliver Enghave Brygge station i 2024. En flok byggechefer og ansatte fra Metroselskabet og entreprenørerne bag den forløbig sidste gren af metroen er samlet på en grå og tåget dag.
Her skal de store tunnel-boremaskiner i jorden, når de fra 2020 skal bore tunnellerne til Sydhavnsmetroen.
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen, Lib. All. tager sammen med Overborgmesteren det første spadestik. Og journalisterne flokkes om de to med spørgsmål om, hvorfor netop den her gren er så vigtig.
- Metroen her med de fem stationer, den får jo en kæmpe betydning i dagligdagen for de, der bor her. Det betyder også, at vi får et nyt trafikalt knudepunkt ved Ny Ellebjerg station. Hvor det bliver til fordel for hele Danmark. Kommer du med fjernetog fra det jyske, med regionaltog eller med S-tog, så kan du stige om på Ny Ellebjerg. Og gå ind i metroen og komme lige netop derhen, hvor du vil, siger Overborgmester i København, Frank Jensen.
Forandrer på godt og ondt
Den nye Metro-linje vil forandre Sydhavnen:
- Det er en vigtig ting for hele København, men særskilt for Sydhavene og Kongens Enghave, at de får Metro. At de får højklasse kollektiv trafik. Hvor de meget hurtigt kan komme ind til byen eller hvor de meget hurtigt kan komme herud, siger Frank Jensen.
Vi får et nyt trafikalt knudepunkt ved Ny Ellebjerg station. Kommer du med fjernetog fra det jyske, med regionaltog eller med S-tog, så kan du stige om på Ny Ellebjerg. Og gå ind i metroen og komme lige netop derhen, hvor du vil.
I marts, da hegnet omkring metrobyggepladsen på Mozarts Plads i den gamle del af Sydhavnen netop var sat op, filosoferede den gamle Sydhavns-beboer Niels Peter Andreasen over hvad metroen vil bringe hans bydel:
- Det bliver et helt andet miljø herude - efter metroen. Nogen mennesker, de vil jo følge med. Men der vil også komme meget nyt udefra - det vil blive mere attaktivt, sagde han dengang.
I Metroens egen film på Youtube lyder det: Den nye Metrolinje binder det gamle og det nye Sydhavn sammen. For Sydhavnen er lige nu delt op i to helt forskellige boligkvarterer. Det gamle arbejderkvarter med en blanding af bedsteborgere og socialt udsatte. Og den nye del på Teglholmene med de mere velbjergede beboere.
Metroen skal skabe grøn sammenhæng
Den sidste gren på stammen i det store Metrosystem, skal også understøtter hele Københavns udvikling:
- Forudsætningen for at man kan bygge nye boliger til folk, er også at de kan komme til og fra deres bolig. Derfor er det også integreret i vores byudvikling af København, at nye boliger skal bygges og de skal have noget infrastruktur, siger Ole Birk Olesen, der både er Transport-, bygnings- og boligminister.
Omkring 29.000 passagerer forventes at bruge metroen dagligt på de fem stationer i 2035.
Det svarer til 9 millioner passagerer om året.
Og så giver Sydhavnsmetroen Hovedstadens ambitioner med den kollektive trafik et stort løft:
- Den kan bringe folk hurtigt frem. Til lige netop der, hvor de skal hen. Hvor du ikke skal have en masse omstigninger til andre kollektive trafikløsninger, siger Overborgmester Frank Jensen, Soc. dem.
- Og så er det jo det grønneste transportsystem vi overhovedet har. Det er klart, cyklen er vigtig i København, men dernæst er metroen det grønneste, kollektive trafikløsning vi har, slutter han.
Kunst i metroens stationsrum
På de kommende metrostationer i Sydhavn rykker kunsten ned i stationsrummet og bliver en del af arkitekturen. Det er første gang, at kunsten tænkes ind i byggeriet helt fra starten, og Statens Kunstfond har udvalgt de fem anerkendte kunstnere, som skal skabe værkerne til metrostationerne.
Værkerne er blevet en realitet med økonomisk støtte fra Det Obelske Familiefond og Villum Fonden, mens Statens Kunstfond har stået for en indledende idékonkurrence med 10 inviterede kunstnere og på den baggrund har udvalgt de fem kunstnere, der skal skabe værkerne til stationerne.