Sydhavn-metro var aldrig en del af finanslovsforhandlinger

Spørgsmålet om en forlængelse af den københavnske metro med en linje til Sydhavnen var aldrig en del af forhandlingerne om en finanslov for 2014, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Både Venstre, Socialdemokraterne og Enhedslisten bekræfter over for Licitationen - Byggeriets Dagblad, at en metro til Sydhavnen slet ikke blev bragt ind i drøftelserne.

Dermed gjorde Københavns Kommune regning uden vært, da kommunen i budgettet for 2014 afsatte 200 mio. kroner til et såkaldt afgreningskammer, og forventede, at staten ved finanslovsforhandlingerne ville finde et tilsvarende beløb.

Socialdemokraternes finanspolitiske ordfører Jesper Petersen siger til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at der ikke denne gang er råd til Sydhavnsmetroprojektet.

- Derfor spillede vi ikke ud med det i forhandlingerne om Finansloven, og derfor er det ikke med i aftalen. Tidligere har vi tilgodeset København og Århus med letbaneprojekter, denne gang var det Odenses tur. Metroprojektet til Sydhavnen ville lægge beslag på et meget stort beløb, forklarer Jesper Petersen.

Venstres finanspolitiske ordfører Peter Christensen, der deltog direkte i de afgørende forhandlinger, bekræfter, at metrospørgsmålet slet ikke blev bragt ind i drøftelserne.

Og noget tyder på, at udvidelsen af metroen på intet tidspunkt har indgået i finanslovsforhandlingerne, idet Finn Sørensen fra Enhedslisten understreger, at metroen heller ikke i forhandlingerne med Enhedslisten har været på bordet, men at letbanen i Odense blev forhandlet.