De mange svenske overnatninger er et bevis på, at markedsføringen af Nordsjælland virker, lyder det fra Visit Nordsjællands direktør Dorte Kiilerich til Frederiksborg Amts Avis.
- Tidligere blev Nordsjælland ikke markedsført som en selvstændig destination i udlandet, men det gør vi nu med Den Danske Riviera og Kongernes Nordsjælland, og det er en del af forklaringen, siger hun og peger på den svenske kronekurs som en anden god årsag.
- For Sverige er kursen altafgørende, og nu hvor kursen er blevet reguleret på plads, kan vi se, at det er en medvirkende årsag. Desuden har vi en hovedstad, som fungerer som en magnet. De var hurtigst til at få vendt modgang til fremgang, og det smitter også af heroppe, forklarer hun.
Den positive tendens er ikke kun at se hos svenskerne. Også nordmændene har fået øjnene op for Nordsjælland. Her er der målt en fremgang siden maj 2011 på 19 procent.
Ser man på fordelingen af overnatninger er der også her optur over hele linjen. Både antallet af overnatninger på hoteller, feriecentre, vandrehjem og lystbådehavne var højere i maj måned i år end samme tidspunkt sidste år.