Svenskerne sænker cykelfærge efter kun én måned på vandet

Man skulle tro, at der hang en forbandelse over 'Elephanten'. Efter få uger på vandet, må cykelfærgen blive i havnen.

Den 1. juni sejlede skibsfører Erik og styrmand Elo de første passagerer fra Dragør til Limhamn i Sverige.

Men kun en måned efter, at cykelfærgen Elephanten fragtede de første fodgængere og cyklister over sundet, er den ved at gå på grund.

Der blev ellers klappet i hænderne på Dragør Rådhus, da man præsenterede projektet tilbage i vinter:

- Nu får vi lejlighed til at præsentere Amager og Dragør som en central cykeldestination tæt på København, og jeg er sikker på, at vi vil kunne se en stærkt øget mængde nye gæster, der forhåbentlig vil skæppe godt i kassen hos vores butikker og restauranter, skrev borgmester Eik Dahl Bidstrup, Venstre, i en pressemeddelelse.

Men noget tyder på, at svenskerne ikke har været helt så begejstrede. 

Svenskerne vil kun tillade en tredjedel ombord

Den 'grundlæggende økonomiske forudsætning for projektet i 2017 er væk', oplyser indehaver af Stolz ApS, som driver færgeruten, Rikke Stolz på Cykelfærgen.com.

Elephanten var nemlig af de danske myndigheder godkendt til at sejle med 36 passagerer ad gangen i dansk farvand, men de svenske myndigheder har vendt tommelfingeren nedad. 

Man vil kun tillade en tredjedel - 12 mennesker ombord - hvilket er kommet som en overraskelse.

Sagen blev trukket ud

- Alle certifikater og projektbeskrivelser har været delt med begge instanser siden marts.

- Projektet modtog tilbage i marts skriftlig information fra de svenske søfartsmyndigheder om, at M/S Elephanten ville have tilladelse til at kalde svensk havn under en forudsætning om et nyt sikkerhedscertifikat. En betingelse som selvfølgelig blev opfyldt, skriver Rikke Stolz. 

Man har siden flere gange rykket for et endeligt svar, men de svenske myndigheder har ifølge hende udskudt dommen:

- Sent i juni blev vi overraskende informeret om, at de svenske søfartsmyndigheder nu har taget ”endeligt” stilling til ikke at tillade M/S Elephanten som cykelfærge at medbringe mere end 12 passagerer mellem Danmark og Sverige, skriver hun. 

Elephanten - den uheldige båd

Den grå kutter blev bygget i 1940 i Skagen, men blev allerede i august 1943 taget af de tyske styrker ved Vejle.

I marts 1945 kom kutteren igen på danske hænder, da den blev overdraget til den danske stat og underlagt Minestrygertjenesten, hvis formål var at fjerne miner fra de danske farvande.
 
Siden har skibet fungeret som skolefartøj på Slipshavn, som Forsvarsministeriets tjenestefartøj på Christiansø og som ambulanceskib og redningsfartøj ved Ertholmene, ligeledes ud fra Bornholms kyst.

Det var også, da båden tjente ved den bornholmske øgruppe, at den fik navnet Elephanten - muligvis fordi den er bred og grå.

Meningen var, at Elephanten fremover skulle tjene som cykelfærge - planer som nu måske forpurres.

Sejler lidt endnu

Det har ifølge Rikke Stolz endnu ikke været muligt at finde en redningsplan for Elephanten, således at projektet kan finansieres med et lavere passager-antal. 

- Jeg er selvfølgelig skuffet over denne sene udmelding, på projektets vegne, på alle ildsjæles vegne, på de tilfredse passagerers vegne og faktisk på begge vore landes vegne. Men det er der ikke noget at gøre ved, skriver hun. 

Man har aflyst nogle ugers sejlads i juli måned, men vil åbne for billetsalget igen i en kort periode mellem den 25. og 30. juli.

Elephanten sejler her tre gange dagligt. 

Fra Dragør:
Klokken 09.00, 12.15 og 15.30.

Fra Limhamn:
10.30, 13.45 og 17.00. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik