Foto: Torben Christensen / Scanpix

Svenskere overtager togdrift - dansk kommunikation ikke god nok

Dårlig kommunikation og for meget besvær er årsagen til, at Skånetrafiken foreslår at overtage det fulde ansvar for Øresundstogene - også i København - fra 2019.

Seks aktører - tre i Sverige og tre i Danmark - er for meget, når det gælder varetagelsen af en togforbindelse.

Det er den store konklusion på forslaget til en ny aftale for afviklingen af Øresundstogene.

Det skriver det svenske medie Sydsvenskan.se.

- Med den nye samarbejdsaftale er der én operatør på hele rejsen og det bliver bedre for den rejsende, siger Mickael Espling, der er forretningschef for Øresundstogene, til Sydsvenskan. 

Læs også Kraftig blæst: Øresundsbroen fraråder vindfølsomme køretøjer

Forslaget til aftalen blev indgået i Region Skånes kollektive trafikudvalg mandag, og betyder at Skånetrafiken overtager ansvaret for hele turen fra Malmø til København fra december 2019.

Og selvom der er godt to år til at aftalen kan træde i kraft, er der god grund til at glæde sig.

Samarbejdet mellem parterne forløber nemlig langt fra gnidningsfrit, beretter det svenske medie.

I dag varetages driften af henholdsvis Banedanmark, DSB og Transportministeriet på dansk jord, mens det på svensk side er Skånetrafiken, Transdev og Trafikverket, der får togene frem.

I rapporten, som resulterer i forslaget den nye aftale beskrives samarbejdet mellem parterne som en arbejdsproces "med manglende overordnet perspektiv på trafikken på ruten Malmø-København."

Parterne har da også afholdt en række krisemøder, hvor dårlig kommunikation mellem Skånetrafiken og DSB har været samtalemnet. 

Læs også Pendlere: Øresundstoget kan være ulideligt

Rejsende vinder ved Skånetrafikens overtagelse

For mange af Øresundspendlerne er det ofte uklart, hvem der skal rettes henvndelse til, når det gælder trafikken over sundet.

Når den nye aftale forventeligt træder i kraft, er det kun Skånetrafiken, der skal rettes henvendelse til, når rejseforholdene er urimelige, eller når man skal have fat i hittegodskontoret.

Håbet er ifølge Sydsvenskan, at den nye samarbejdsaftale giver en mere "stabil trafik" fra 2020, hvor målet også er, at der skal være 15-minutters-afgange mellem Danmark og Sverige fra 05.00-23.00.

I dag er der vekslende tider på Øresundstogene, hvor de kører hvert 21. minut udenfor myldretid, mens der i myldretiden er togafgange hvert 10. minut fra 10. december.