Ifølge Banedanmarks direktør vil det først være muligt at køre med flere tog efter tre til seks måneder, hvis det bliver nødvendigt at tage Plan B i brug. Foto: Linda Kastrup, Scanpix

Superjernbane? Pendlere risikerer kun et tog i timen

Den nye superjernbane kommer kun til at køre med ét tog i timen. Det kan blive virkeligheden for togrejsende, når den åbner i december 2018.

Den nye højhastighedsjernbanen mellem København og Ringsted kan ende med kun at åbne med et tog i timen. Det melder Banedanmark nu ud.

Udmeldingen kommer, efter Banedanmark kan konstatere, at opsætningen af et nyt, moderne signalsystem med stor sandsynlighed ikke bliver klar til banens åbning. Banedanmark er derfor nødt til i stedet at gå med en Plan B, hvor man opsætter et midlertidigt, ældre signalsystem, indtil det nye system er klar til brug.

Det skriver aviserne DAGLADET og Nordvestnyt fredag.

- Det man kan sige, vi gør nu, er, at vi tegner en forsikring på, at banen kan åbne til den aftalte tid. Vi begynder at igangsætte vores Plan B sideløbende med, at vi arbejder videre med få det nye signalsystem til at fungere på den nye bane, siger Jan Schneider-Tilli, direktør i Banedanmarks signalprogram, til aviserne.

Læs også Socialdemokratiet vil koble DSB og Banedanmark sammen

Skuffet borgmester

Ifølge direktøren vil det først være muligt at køre med flere tog efter tre til seks måneder, hvis det bliver nødvendigt at tage Plan B i brug.

At der kun kommer til at køre et enkelt tog i timen det næstste lange stykke tid, skuffer Køges borgmester, Flemming Christensen (K).

- Jeg ærgrer mig selvfølgelig over det. Det er ærgerligt at starte op med en discountmodel. Den dårlige start kan betyde, at pendlere, der ville have taget toget i stedet for bilen, måske vil vælge toget helt fra, siger han til TV2 Lorry

Læs også Ballade om lokaltog: Nu er der godt nyt til de sene pendlere