Foto: Kristian Brasen - Scanpix

Sundhedsplatform skyld i manglende overblik på skadestuer

Hovedstadens skadestuer har nul overblik over ventetider, og Region Hovedstadens Sundhedsplatform får skyld for det.

På langt de fleste af Region Hovedstadens 11 akutmodtagelser har personalet mistet overblikket over ventetiderne. Det skriver Politiken fredag.

Årsagen er ifølge en række sygehuse og regionen selv milliardsatsningen på det nye it-system Sundhedsplatformen, og det afføder voldsom kritik.

De tidstro data, som Sundhedsplatformen skulle give os alle sammen, er der ikke.

Lisbeth Lintz, Næstfmd, Overlægeforeningen

- På akutmodtagelserne kommer der et fuldstændig uforudsigeligt antal patienter over meget kort tid. Derfor er et overblik over ventetiderne altafgørende. De tidstro data, som Sundhedsplatformen skulle give os alle sammen, er der ikke, siger Lisbeth Lintz, næstformand i Overlægeforeningen til Politiken.

Region Hovedstadens målsætning er, at 95 procent af de mindst syge patienter skal tilses inden for fire timer efter ankomst.

En målsætning, som eksempelvis Bispebjerg Hospital levede op til før introduktionen af Sundhedsplatformen, men ikke med sikkerhed gør her efter Sundhedsplatformen er blevet indført. 

Læs også Sundhedsplatformen fortsat skyld i forlængede ventetider

- Om vi stadig efterlever målsætningen, kan jeg ikke sige præcist, siger ledende overlæge på Bispebjerg Hospital, Birgitte Nybo, til Politiken.

Siden Sundhedsplatformen blev indført sidste år på de første hospitaler, har hverken regionen eller sygehusene kunnet opgøre ventetider. Systemet er sidenhen blevet indført på alle hospitaler i Region Hovedstaden, senest på Bispebjerg og Frederiksberg i maj samt på Region Hovedstadens Psykiatri.

Om vi stadig efterlever målsætningen, kan jeg ikke sige præcist.

Birgitte Nybo, Ledende Overlæge, Bispebjerg Hospital

Tidligere kunne man trykke på nogle få knapper, og så dukkede der et fuldt overblik op. Det viste, hvor mange patienter der havde været på akutmodtagelsen, og i hvilke tidsrum eller dage der havde været pres på.

Og det er ifølge Britt Holmgaard, oversygeplejerske for tre akutafdelinger på Nordsjællands Hospitaler, problematisk, at overblikket er forsvundet, da vi lever i en verden, hvor data er vigtig for at planlægge, hvor mange og hvornår patienterne kommer. 

Læs også Ansatte har 4.000 ændringer til Sundhedsplatformen

Seks ud af ti af regionens akutmodtagelser vurderer i en rundspørge, at ventetiden er længere på grund af Sundhedsplatformen.

Regionsdirektør Hjalte Aaberg kalder det en "overgangsudfordring", regionen befinder sig i. Han erkender, at det er en dum situation, der skal løses "rigtig, rigtig hurtigt".