Fremover skal S-banen styres fra de helt nye lokaler i Trafiktårnet. Foto: Søren-Peter Fiirgaard

Styring af S-bane flyttet: - Det er kræs for medarbejderne

Natten til onsdag blev både overvågning, trafikinformation og trafikstyring af hele S-banen flyttet til Trafiktårnet.

Trafikstyringen af S-banen har længe været styret fra gamle bygninger på Kalvebod Brygge, men natten til onsdag flyttede Banedanmark trafikstyringen til det nye trafikstyringscenter Trafiktårnet, der ligger på det gamle baneterræn over for Fisketorvet i København.

Det er dog ikke kun trafikstyringen, der flytter ind i Trafiktårnet. Også overvågning og trafikinformation skal styres fra tårnet. Det er senere også planen, at den østlige del af fjernbanen skal styres i Trafiktårnet. 

- Vi har fået en arbejdsplads, hvor der er taget højde for, at S-bane nettet og personerne omkring kan være her. Men vi har også fået muligheden for at vi kan udvide. Så har vi brug for mere personale, eller skal vi på et tidspunkt styre en større strækning, så har vi fået mulighed for, at det kan lade sig gøre her, siger Mads Degel, der er togleder ved Trafikstyring S-bane, til TV 2 Lorry.

Læs også Kritik af bøderegn i metroen: "Kontrollører er for emsige"

Mulighed for at styrke samarbejdet

Den administrative stab er allerede flyttet ind i det nietagers store cylinderformede tårn, og de nye lokaler betyder meget for medarbejderne, selvom det er det samme system de styrer og det samme arbejde de udfører.

- Computerne er nye, bordene er lækre, der er nye stole, alt er tilpasset, der har været prøveperioder og vi har fået lov at vælge alt det vi gerne vil. Så der er ingen tvivl om, at det er kræs for os der skal sidde herinde, siger Mads Degel til TV 2 Lorry.

De godt 300.000 pendlere på S-banen kunne dog ikke til at mærke noget til overgangen. Det foregik nemlig løbende gennem hele natten. Det gamle anlæg på Kalvebod Brygge får dog lov at blive, da det skal bruges som backup.

- Forhåbentlig bliver vi endnu skarpere. Forhåbentlig kan vi lige tilføje et ekstra lag, nu hvor vi sidder med det seneste nye, og hvor vi har fået lokaler, hvor det er muligt at styrke det samarbejde, som i forvejen er rigtig godt på S-banen, siger Mads Degel.

Læs også Sporarbejdet er slut - men der er fortsat bøvl med Kystbanen