Foto: Bax Lindhardt / Scanpix

Strid om milliarder forsinker metrobyggeri i København

Uenighed mellem Metroselskabet og hovedentreprenøren betyder, at byggeriet ligger stille flere steder.

Uenighed om milliarder af kroner betyder, at byggeriet af Cityringen flere steder er gået i stå.

Den opståede tvist risikerer at forsinke færdiggørelsen af stationerne og dermed Cityringens åbningstidspunkt.

Fra redegørelse til Folketinget

Det skriver Berlingske på baggrund af en redegørelse fra Transportministeriet til Folketinget.

Stridens kerne er den samlede betaling, som hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT) skal have.

Den lød oprindeligt på 21,3 milliarder kroner og blev i 2014 hævet til 22,2 milliarder på grund af udfordringerne med støjende byggeri.

CMT har dog rejst ekstrakrav på yderligere syv milliarder kroner. Krav som Metroselskabet i første omgang har afvist.

Læs også Copenhagen Metro Team overvejer at stævne 3F i mafiasag

Samtidig verserer en tvist mellem CMT og underentreprenøren MT Højgaard om arbejdet med at indrette de nye stationer.

Den har ifølge redegørelsen betydet, at arbejdet flere steder er gået helt i stå.

- Den opståede tvist risikerer at forsinke færdiggørelsen af stationerne og dermed Cityringens åbningstidspunkt, står der.

Henrik Plougmann Olesen, der er direktør for Metroselskabet, vurderer over for Berlingske, at det kan ende med at udskyde åbningen af Cityringen.

- Det kan løbe op i syv måneder og endda vokse, hvis ikke striden og problemet bliver løst, og det er derfor, vi går ind i det nu, siger han til Berlingske.

Læs også 3F anmelder metroselskab: Vidner fortæller om mafia og kokain

I redegørelsen står der, at CMT har indvilget i at forsøge at løse tvisten med MT Højgaard, hvis man samtidig kan få en dialog med Metroselskabet om de udestående krav.

CMT's driftschef, Sigurd Nissen-Petersen, ønsker dog over for Ritzau ikke at kommentere redegørelsen fra Transportministeriet eller de igangværende forhandlinger.

Der er tre ejere af Metroselskabet. Det drejer sig om Københavns Kommune (50 procent), staten (41,7 procent) og Frederiksberg Kommune (8,3 procent).

Ifølge tidsplanen i kontrakten skal Cityringen stå færdig i maj 2019 og åbne i juli samme år.

Efter den oprindelige tidsplan skulle den nye metro være klar til brug i december 2018, men datoen blev skubbet på grund af blandt andet støjgener.

Nu risikerer tvisten mellem CMT og underentreprenøren MT Højgaard at forsinke åbningstidspunktet yderligere.

Cityringen bliver 15 kilometer lang og får 17 stationer i alt.