Store togforsinkelser under sporarbejde

Tusindvis af danske togpassagerer kan godt begynde at øve sig på at trække vejret roligt ind, og puste langsomt ud - trække vejret roligt ind, og puste langsomt ud.

Om kort tid går
Banedanmark i gang med det største sporarbejde i nyere tid på
strækningen mellem Fredericia og Århus, så nedslidte skinner,
sveller og skærver kan skiftes ud med nye spor, erfarer
Berlingske Tidende. Og til sommer får passagererne på Farumbanen
sat deres tålmodighed på hård prøve, mens operation
sporfornyelse står på. Under sporarbejdet i Jylland fra 30.
marts til 4. juli kan lyn- og intercitytogene kun benytte et
enkelt spor mellem Fredericia og Århus. Det vil i sig selv
forøge rejsetiden mellem de to byer med en halv time. Men
derudover forlænges togenes stationsophold i både Fredericia og
Århus til et kvarter. Derfor vil passagerer, som f.eks. rejser
mellem København og Aalborg blive en time forsinket, mens rejser
mellem København og Århus vil vare tre kvarter længere end
normalt. Ifølge Banedanmarks adm. direktør Jesper Hansen er det
ikke for at pine passagererne mest muligt, at de skal finde sig
i at holde stille i de to stationsbyer i et kvarter. Årsagen er
derimod, at togene - som følge af de forlængede stationsophold -
kan ramme de normale faste minuttal på den videre rejse. Det
betyder, at passagerer, der står på et tog nord for Århus og
vest for Fredericia, ikke kommer til at opleve forsinkelser. I
hvert fald ikke i teorien. »Det er et meget omstændeligt
sporarbejde, og selv med en grundig planlægning kan der opstå
noget uventet. Derfor har vi lavet en køreplan, som er meget
robust. Samtidig er den indrettet på en måde, så man undgår at
forstyrre togdriften i resten af landet,« siger Jesper Hansen.
Når de hårde prøvelser er overstået i begyndelsen af juli, kan
passagererne til gengæld se frem til tog til tiden. Også på
varme sommerdage, hvor temperaturerne sniger sig over 25 grader.
Fænomenet »varme skinner«, som tre somre i træk har betydet, at
togene måtte sætte hastigheden dramatisk ned, vil nemlig efter
det store sporarbejde være et overstået kapitel på hele
hovedstrækningen mellem København og Århus. Og det sætter ikke
mindst DSB stor pris på, siger den daglige projektchef Claus
Kirchoff. »Banedanmark har lovet, at de kan nå at bygge banen
om, så skinnerne bliver gode og ikke kommer til at give sig i
sommervarmen. Og det er en klar fordel for os. Men det er
selvfølgelig en ulempe, at sporarbejdet foregår i en periode,
hvor mange folk benytter tog til og fra arbejde,« siger Claus
Kirchoff. DSB vil i den kommende måned målrettet informere de
faste pendlere på strækningen om, hvad der er i vente. Og under
sporarbejdet vil DSB også servere kaffe eller vand på de
østjyske perroner. Mens passagererne står og trækker vejret
roligt ind, og puster langsomt ud.