Arkivfoto. Foto: Sofie Mathiassen - Scanpix

Store forskelle: Her bliver færrest offer for en trafikulykke

Vejdirektoratet har samlet et overblik over sidste års ulykker - og der altså en del forskelle mellem os og jyderne.

Der er stor forskel på din risiko for at blive involveret i en ulykke, alt efter hvor i landet du hopper på cyklen eller sætter dig bag rettet. 

Vejdirektoratet har sammenlignet trafikulykkerne i alle landets politikredse for 2016.

Og særligt én landsdel i Lorrys område kan sænke skuldrene en smule.

Forskel fra nord til syd

Nordsjællænderne er nemlig de bedste i landet til at undgå ulykker. 

Her udgjorde befolkningsandelen i 2016 10,3 %, men området tegnede sig kun for 6,6 % af landets ulykker.

I den uheldige ende af statistikken ligger derimod Syd- og Sønderjyllands politikreds, som udgjorde 7,7 % af befolkningen, men lagde asfalt til hele 10,7 % af trafikulykkerne.

Alle Lorrys politikredse ligger faktisk under landsgennemsnittet. 

  Foto: Vejdirektoratet

Overordnet set er antallet af ulykker med dræbte og tilskadekomne steget med én procent fra 2015 til 2016.  Før det havde vi ellers en årrække med et faldende antal, og samlet set er antallet faldet med 8 procent siden 2012.

Flest bløde trafikanter 

Derudover er der også stor forskel på, om trafikanterne sidder bag rat eller styr, når de kommer til skade.

I Københavns Politikreds var kun 20 % af de dræbte eller tilskadekomne i bil - mens bilisterne tegner sig for over halvdelen i flere jyske politikredse.

Tendensen er, at politikredse med storbyer har flere ulykker med cyklister og fodgængere.  

  Foto: Vejdirektoratet

Læs mere om ulykkerne i din politikreds

Midt- og Vestsjællands politikreds 

  • Denne politikreds omfatter kommunerne Lejre, Roskilde, Greve, Solrød, Køge og Stevns i vores område.
  • Her har antallet af personskadeulykker været faldende i perioden 2013-2015 - men steg i 2016.
  • Politikredsen tegnede sig for 7,9 pct. af den samlede befolkning, men kun for 6,6 pct. af det samlede antal ulykker i 2016. 
  • Der var en større andel af dræbte og tilskadekomne på motorcykel, knallert 45, varebil og lastbil end på landsplan.
  • Der var også markant flere eneulykker og mødeulykker.
  • Bedre gik det til gengæld for cyklisterne, hvor politikredsen tegner sig for en lavere andel end på landsplan.

Nordsjællands politikreds

  • Denne politikreds omfatter kommunerne Halsnæs, Gribskov, Helsingør, Hillerød, Fredensborg, Frederikssund, Allerød, Hørsholm, Rudersdal, Egedal, Furesø, Lyngby-Taarbæk og Gentofte.
  • Antallet af personskadeulykker i forhold til indbyggere har ligget stabilt siden 2014. 
  • Og nordsjællænderne kan som sagt glæde sig over at have den laveste andel af ulykker i 2016 i forhold til hvor mange, der bor i politikredsen. 
  • Af dem var der dog en større andel af dræbte og tilskadekomne med personbil og som fodgænger end på landsplan. 
  • Der var også flere svingningsulykker, mødeulykker og fodgængerulykker.

Københavns politikreds

  • Omfatter kommunerne København, Frederiksberg, Tårnby og Dragør.
  • Politikredsen tegnede sig for 13,2 pct. af den samlede befolkning og for 12,4 pct. af det samlede antal ulykker i 2016. 
  • Men af de ulykker var der en markant større andel af cyklister og fodgængere end på landsplan.
  • Ligesom der var flere fodgænger-, parkerings-, kryds- og svingningsulykker.
  • Og når de københavnske cyklister og fodgængere får noget indenbords tegner der sig desværre også en kedelig tendens. Blandt dem var der nemlig en større andel af spiritusrelaterede ulykker end på landsplan. 

Københavns Vestegns politikreds

  • Omfatter kommunerne Ballerup, Herlev, Gladsaxe, Høje-Taastrup, Alberslund, Glostrup, Rødovre, Ishøj, Vallensbæk, Brøndby og Hvidovre.
  • Politikredsen tegnede sig for 7,2 pct. af den samlede befolkning og for 7,0 pct. af det samlede antal ulykker i 2016. 
  • Der var i perioden 2012-2015 et fald i antallet af personskadeulykker i Københavns Vestegns, men i 2016 steg det til det højeste niveau for perioden 2012- 2016.
  • Andelen af dræbte og tilskadekomne på cykel og som fodgænger var højere end på landsplan.
  • Der var desuden flere fodgængerulykker, krydsulykker og svingningsulykker end på landsplan

- Jeg håber, at den samlede ulykkesrapport for alle landets politikredse vil være et værktøj for både kommuner og politi til at kunne tilpasse de trafiksikkerhedsmæssige indsatser til de udfordringer, der er i netop deres politikreds, siger Marianne Foldberg Steffensen, der er leder af Vejdirektoratets afdeling for trafiksikkerhed i en pressemeddelelse.