Stor utilfredshed med forslag om færre kystbanetog i timen

Der er hård kritik af de ændringer, der lagt op til på en af landets mest trafikerede strækninger.

Når passagerne på Kystbanen fremover skal med toget, så er der lagt op til, at de skal spejde længere efter toget. For som en del af Trafikplanen for de statslige jernbaner fra 2017-2032 vil Trafikstyrelsen ændre 20 minutters driften på Kystbanen til tog hver halve time uden for myldretiden.

De ændringer er katastrofale, mener pendlerne.

- Jeg er selvfølgelig dybt skuffet. Der er ingen sammenhæng mellem kvalitet og pris i dag, og det bliver endnu værre i fremtiden, siger Kystbanens pendlertalsmand, Michael Randropp, til DR P4 København.

Desuden skal Kystbanen skilles fra Øresundstrafikken, og det betyder, at passagerer fra Nordsjælland skal skifte på Nørreport eller Hovedbanegården for at komme videre til lufthavnen eller til Sverige.

- Man ved, at når man skal skifte tog, så vil der være færre, der er interesserede. I stedet kommer togpassagererne ud på motorvejen, som er godt fyldt i forvejen, siger Michael Randropp til DR P4 København.

Forbrugerrådet Tænk: Flere vil tage bilen

Pendlernes vurdering bliver bakket op af Forbrugerrådet Tænks afdeling for kollektiv trafik, Passagerpulsen. For færre afgange betyder også, at færre passagerer er interesserede i at bruge toget. Derfor kan det få konsekvenser for trafikken i Hovedstadsområdet, at der er lagt op til ændringer på Kystbanen.

- Hvis du har et udbud af muligheder for at tage toget på arbejde eller hvor du nu skal hen, og der bliver indført færre afgange, så er spørgsmålet, om de nye afgange passer med din hverdag, og om du stadig kan få dækket dit transportbehov ved at tage toget, siger politisk medarbejder hos Passagerpulsen, Niels Martin Madsen til DR P4 København.

Flere kommuner kritiserer

Også fra de kommuner, som huser mange af Kystbanens passagerer er der kritik af trafikplanen. En række af hovedstadens kommuner har sendt høringssvar af sted, hvor de kalder planerne for Kystbanen for både bekymrende og uacceptabel.

- Det er endnu et tilbageslag for os. Hvis man ønsker, at borgerne skal bruge den offentlige transport, så er planen på det punkt helt uacceptabel, siger borgmester i Fredensborg kommune, Thomas Lykke Pedersen (Socialdem.) til DR P4 København.

At ændringerne for Kystbanens årligt 10 millioner passagerer får omfattende konsekvenser, er også budskabet i høringssvaret fra Hørsholm kommune.

- Vi har brug for, at vores pendlere selvfølgelig kan komme ind til København, og så er konsekvensen jo, at man flytter flere over i privatbilisme, siger borgmester i Hørsholm, siger Morten Slotved (Kons.) til DR P4 København.

Helsingør, Gentofte og Rudersdal har også sendt høringssvar, hvor de udtrykker bekymring for Kystbanens fremtid. Det samme gælder for Movia, Region Hovedstaden og Rådet for bæredygtig trafik. Der er kommet i alt 89 høringssvar fra hele landet til trafikplanen. Den forventes at blive vedtaget inden sommeren 2018.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik