Foto: Jens Nørgaard Larsen - Scanpix

Stor udvidelse af motorvej afsluttes nu

Vejarbejdet på Køge Bugt Motorvejen lakker hastigt mod enden.

Det kæmpemæssige arbejde med at udvide Køge Bugt Motorvejen fra seks til otte spor er næsten afsluttet. 

Søndag blev maskinerne kørt væk, og mandag morgen er hastigheden efter fire år med vejarbejde igen sat på til 110 kilometer i timen.  

Dermed er det slut med trafikomlægninger, sporskifte og ujævn asfalt, skriver Vejdirektoratet. 

I forrige weekend lagde man ny asfalt på kørebanerne i nordgående retning, og i denne weekend har man altså overstået afstribningen. 

Læs også Genialt: Autoværn der flytter med trafikken skal mindske kø

Travl motorvej 

Køge Bugt Motorvejen er en af landets travleste med 120.000 daglige bilister. 

Det har skabt kø i myldretiden, og derfor vedtog Folketinget i 2010 at udbygge fra seks til otte spor mellem Greve S og Køge. 

Udbygningen er sket i to etaper. Den første etape mellem Greve S og Solrød S stod klar i efteråret 2015, mens anden etape mellem Solrød S og Køge altså nu er færdig. 

I alt har man udvidet en 14 kilometer lang strækning. 

Læs også Smart teknik giver hurtigere trafik: Men den ødelægger asfalt

Mobilt autoværn var en succes

For at forstyre trafikken mindst muligt under vejarbejdet og få flest mulige kørespor i den retning, hvor der har været mest trafikalt pres, har Vejdirektoratet som noget nyt afprøvet et mobilt autoværn. 

En maskine har således kunnet flytte autoværnet, så der var flest kørebaner mod København om morgenen og ud af byen om eftermiddagen. 

Og det har været en succes, mener man:

- Vi har gjort os nogle rigtig gode erfaringer og de mobile autoværn har været en succes og kun givet minimal forlængelse af rejsetiden for pendlerne. Faktisk var forlængelsen af rejsetiderne meget kortere end vi havde turdet håbe på. Rejsetiden på strækningen blev kun forlænget med cirka et minut i begge retninger, og i myldretiden blev rejsetiden forlænget med to-tre minutter i begge retninger i forhold til, inden arbejdet gik i gang, forklarer projektleder Robin Højen Madsen. 

Det mobile autoværn lavede dog mærker i den nye belægning, hvilket gjorde at man måtte asfaltere igen på dele af strækningen. 

00:20 Luk video