00:39

I dag spiller 96% af 13-19-årige teenagedrenge computerspil. Den store tilslutning til e-sport betyder, at foreningerne mangler frivillige og kvalificerede trænere. Video: DGI fotoarkiv

Stor mangel på frivillige trænere: Computerspil i klub boomer

DGI Storkøbenhavn efterspørger trænere til de stadig flere og flere klubber- foreninger og centre, der dyrker computerspil - også kaldet e-sport.

Mens computerspil før i tiden blev set som en aktivitet foregående i ensomhed på drengeværelset, ser det nu ud til at have fået et folkeligt gennembrud som sport.

E-sport som foreningsaktivitet oplever i hvert fald en stærk stigende interesse.

I København  skyder klubber, foreninger og centre for computerspil op.

Ved udgangen af 2017 havde DGI 68 registrerede e-sportsforeninger med 2105 udøvere på landsplan. Opstarten af nye foreninger fortsætter i sådan en grad, at DGI forventer det dobbelte antal i 2018. 

Men her opstår også et helt essentielt problem:

Der er nemlig mangel på personer, der kan træne unge i e-sport.

- Der er ingen tvivl om, at vi mangler frivillige trænere, og udfordringen vil bare bliver større og større i løbet af de næste par år, fortæller Zahid Butt, medstifter af foreningen Copenhagen Esport i en pressemeddelelse fra DGI. 

Læs også Ny uddannelse i e-sport skal sikre unge digital dannelse

Derfor sætter DGI Storkøbenhavn nu gang i et tiltag, der skal uddanne flere trænere i e-sport.

13 drenge og 1 pige har gennemført DGI’s hjælpetræneruddannelse i e-sport gennem et projekt med titlen Fra Ungdomsklub til Sportsklub.

Idéen opstod i Vesterbro Ungdomsgård og Fritidscenter Østerbro Nord, hvor unge blandt andet blev undervist i konflikthåndtering og idrætspædagogik.

- Uddannelsen har uden tvivl gjort, at jeg er blevet lidt mere moden – lidt mere voksen. Derudover er jeg også blevet mere imødekommende, selvstyrende, og jeg kan hurtigere træffe beslutninger, fortæller Adam Gade-Frimann, nyuddannet e-sportshjælpetræner fra Fritidscenter Østerbro Nord.

Ifølge DR Medieforsknings årlige rapport om medieudviklingen i 2017 spiller 96 procent af de 13-19-årige drenge computerspil. Halvdelen af dem spiller dagligt.