Foto: Jens Nørgaard Larsen / Scanpix

Stor, lang, kostbar: Skybrudstunnel bliver Danmarks største

Otte kilometer lang skybrudstunnel til en milliard kroner skal lede regnvand ud i Øresund ved store regnskyl.

Voldsomme skybrud har de senere år skabt massive problemer i blandt andet Hovedstaden.

Det skal en kæmpe skybrudstunnel afhjælpe. Den skal lede regnvandet fra den nordlige del af hovedstaden ud i Øresund.  Cowi har vundet projekteringen af det næsten en milliard kroner dyre projekt.

Det er Hovedstadsområdets forsyningsselskab, Hofor, som sammen med forsyningsselskaberne i Gentofte, Gladsaxe og på Frederiksberg står bag projektet. 

Selv ruteføringen ligger endnu ikke fast. Men planen er at etablere den otte kilometer lange skybrudstunnel  i området Bispebjerg, Ryparken og Dyssegård og føre den et godt stykke ud i Svanemøllebugten. En tunnel med en diameter på 3-3,5 meter, fortæller projektleder Lene Markvard.

I følge Lene Markvard bliver tunnelen rygraden i skybrudssikringen af den nordlige del af hovedstaden. 

At det er et stort projekt, vidner tidshorisonten om. Først i 2025 forventer man, at tunnelen er færdig. 

Læs også København klar med 300 skybrudsprojekter

Markedsdirektør for Vand og Miljø hos Cowi, Henrik Winther, siger til TV 2 Lorry, at skybrudstunnelen er den største i virksomhedens historie.

Cowi-direktøren forventer, at projektet kommer til at beskæftige 12-15 mand på fuld tid i 10 år.

- Og når den indledende fase peaker, regner jeg med, at det vil give arbejde til 25-30 mand på fuld tid et par år, siger Henrik Winther.

Først i år 2020, når de indledende faser er færdige, kan selve byggearbejdet begynde.