Foto: Mathias Løvgreen Bojesen, Scanpix

Stenløse-butik går forrest: Gebyr for at prøve brudekjoler

Kunder trækker på butikkers rådgivning, men køber varen på nettet. Fænomenet har fået butiksejer fra Stenløse til at indføre gebyr for prøvning.

Flere brudekjolebutikker indfører nu gebyr for kjoleprøvning i butikkerne, skriver Politiken lørdag.

Det sker, efter at indehaveren af Brudekjoler-Weddingdeluxe i Stenløse, Lina Von Bale, fik nok af kunder, der prøver kjoler i timevis og træder på kjolerne, så de må sendes til rens bagefter, men så går deres vej uden at købe noget og i stedet køber kjolen over nettet i Kina.

- Det er simpelthen så dårlig stil, siger hun til Politiken.

Læs også Et stort, stort nummer: Cirkus Baldoni lægger telt til bryllup

150 kroner i timen

Lina Von Bale har sendt mails til alle de førende omkring 30 brudekjolebutikker i Danmark, hvor hun foreslår, at butikkerne organiserer sig og blandt andet begynder at tage et gebyr for kjoleprøvningen. Selv tager Lina Von Bale 150 kroner per time. Fire andre har indtil videre meldt tilbage, at de også vil begynde at tage gebyr.

Butiksbestyrer Karina Hvid Carlsen fra Nicolai Brudekjoler ved Nørreport i København genkender problemet:

- Vi bruger meget tid på at hjælpe kunderne med at finde den rigtige model og størrelse, der passer til lige præcis dem, men oplever desværre også tit, at kunderne vælger at købe noget lignende over nettet i stedet, siger hun til Politiken.

Læs også Bryllupsgæster hærger Nørrebro: Kører som det rene vanvid

Forbrugerrådet: Kunderne gør ikke noget galt

Problemet er ikke enestående for brudekjolebutikkerne. Også musikinstrumentforhandlere, sportstøj- og skoforhandlere kender til de kunder, der kommer og bruger butikkens ekspertise for at finde det rette produkt, blot for at gå hjem og købe det billigere på nettet.

Vagn Jelsøe er vicedirektør hos Forbrugerrådet, og han kan godt se problemet, men mener ikke, at kunderne gør noget galt.

- Det er langtfra ulovligt, det kunderne gør. Jeg synes sådan set, det er en fornuftig forbruger, der både orienterer sig på nettet og går ind i fysiske butikker for at få ordentlig vejledning, siger han til Politiken.