Din gamle folkeskole var formentlig ikke et prisvindende prestigeprojekt. Men nogle elever er faktisk så heldige, at de henslæber skoletiden i lækre, nye og gennemtænkte lokaler.
Og der er endda så mange nye og imponerende skolebyggerier, at man de seneste syv år har kåret dem.
Det er konferencevirksomheden, Nohrcon, der står bag kåring af Årets Skolebyggeri 2019.
- Igen i år spænder feltet bredt, da både rå HF-faciliteter, klassiske folkeskoler med op mod 100 år på bagen, et specialindrettet autismeafsnit og den nytilkomne højskole-kategoritype i et moderne musikmekka er at finde iblandt de nominerede. Både nybyggeri, renovering og tilbygning har skullet afspejles i plantegningerne – målet har dog været ens for de fem projektteams: At få arkitektur, pædagogik og teknologi til at gå op i en højere enhed, skriver Nohrcon i en pressemeddelelse.
De fem nominerede skoleprojekter i 2019.
- Grøndalsvængets Skole, København NV
- Lundehusskolens autismeafsnit, København Ø
- Roskilde Festival Højskole, Roskilde
- Holbergskolen, København NV
- FYNs HF, Odense
Afstemningen løber indtil 25. september kl. 12.00
- Skoler og læringsrum har siden folkeskolereformen i 2014 fået fornyet og tiltrængt opmærksomhed, og debatten og videndelingen inden for inspirerende læringsmiljøer med plads til de nye undervisningsformer og fysisk udfoldelse er derfor fast omdrejningspunkt på Nohrcons årlige skolekonference, som fejrer 11-års-jubilæum i år, skriver Nohrcon.
- Når folk stemmer på dét projekt, som i deres øjne forener form og funktion på fornemmeste vis, og som fortjener særlig fremhævelse, præger folk direkte udviklingen af fremtidens skolebyggeri og styrker samfundsfølelsen.
Afstemningen løber indtil 25. september kl. 12.00.
Tidligere vindere af prisen "Årets skolebyggeri"
• 2018: Det Kgl. Bibliotek, Aarhus Universitet (nyt lærings-/studiemiljø)
• 2017: FlowFactory HF & VUC, Haderslev
• 2016: Frederiksbjerg Skole i Aarhus
• 2015: Skolen i Sydhavnen i København
• 2014: Dyvekeskolen i København
• 2013: Nordstjerneskolen i Frederikshavn