Statsminister, transportminister og flere borgmestre testede Cityringen

Når den nye Metro Cityring åbner for offentligheden til sommer, er det forventeligt, at passagerantallet stiger fra 60 millioner til 120 millioner årligt på kort tid.

Det var et hold forventningsfulde herrer, der tirsdag var med ombord på en helt speciel køretur under Københavns gader.

Både statsministeren, transportminister, samt borgmestrene fra både København og Frederiksberg var mødt op til en guidet tur af Metroselskabets direktør, som startede ud med at svare på dagens vigtigste spørgsmål.

- Det første, jeg vil sige om det, er, at vi prøver at nå i mål til sommer, som planen hele tiden har været, siger administrerende direktør Henrik Plougmann Olsen. 

Den nye Cityring er Danmarks største infrastrukturprojekt nogensinde, som økonomisk set er løbet op i mere end 25 milliarder kroner.

"Alle mand i metroen"

Tirsdag samledes en delegation af Metroselskabets ejerkreds, toppolitikere og presse i Cityringens kontrol- og vedligeholdelsescenter nær Fisketorvet. 

quote Vi kom lidt sent i gang (med metroprojektet, red.). Til gengæld betyder det, at den metro, vi har i København, er <em>second to none</em>

Lars Løkke Rasmussen, statsminister, Venstre

Her lagde statsministeren ud med at sige et par ord. 

- Vi kom lidt sent i gang (med metroprojektet, red.). Til gengæld betyder det, at den metro, vi har i København, er second to none, lød det fra Lars Løkke Rasmussen. 

- Det er nødvendigt, at vi sikrer den her sammenhæng, for vi skal skabe plads til 10.000 nye københavnere hvert år, supplerede Københavns overborgmester Frank Jensen. 

Se hele TV 2 Lorrys indslag fra den første tur i Cityringen herunder:

Metro Cityringens  åbning nærmer sig. I dag fik blandt andre statsministeren en testtur

Efter talerne stod der nu testkørsel på hovedstadens kommende metrolinje, også kaldet Cityringen eller M3, på dagens program.

Her gik turen først til Enghave Plads, forbi Københavns Hovedbanegård, Rådhuspladsen, og til dagens slutdestination, Gammel Strand. Man forventer, at åbningen af Cityringens 17 nye metrostationer på få år vil fordoble antallet af passagerer fra 60 til 120 millioner årligt.

Køretekniske fejl skal rettes før opstart

Inden den underjordiske transportrute åbner for offentligheden, venter nu flere måneder, hvor Metroselskabet skal rette op på køretekniske fejl.

Også under dagens testkørsel måtte Metroselskabets servicefolk åbne dørene på manuel vis, da teknikken pludselig svigtede.

quote Det er en fantastisk oplevelse

Frank Jensen, overborgmester i København, Socialdemokratiet

Men det fik ikke overborgmesteren til at skjule sin glæde for projektet.

- På et tidspunkt kørte vi jo 75 kilometer i timet helt inde i nærheden af hovedbanen, og det er en sjælden oplevelse, at man kan køre så stærkt - og så under jorden. Det er en fantastisk oplevelse, sagde Frank Jensen.

København forbindes af store rør under jorden

Den nye cityring forbinder både bydele som Østerbro, Nørrebro og Frederiksberg, og bliver i alt 15,5 kilometer lang. Et halvt år efter cityringen åbner, ventes Nordhavnslinjen at åbne med to stationer, og i 2024 åbner Sydhavnslinjen med yderlige 5 metrostationer.

Samlet kommer alle de nye metrostationer rundt om i byen ifølge statsministeren til at gavne hovedstaden på alle tænkelige måder.

- I kølvandet på metrobyggeriet opstår der nye byudviklingsmuligheder. Det betyder, at byen kommer til at hænge bedre sammen. At det bliver fuldstændig 'lade-sig-gøre-ligt' at flytte sig fra det ene kvarter til det andet kvarter på ganske kort tid; dét kan man ikke sige noget dårligt om, sagde Lars Løkke Rasmussen.

- Ja, vi skal have mere metro, fordi metro er den måde, som man kommer hurtigt rundt med. Det er den mest grønne transportform, vi har i kollektiv trafik, og det skal vi selvfølgelig have mere af, lød det fra Frank Jensen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik