Foto: TV 2 Lorry (Arkiv)

Stationsprojekt dyrere end ventet

Pengene var ellers stort set på plads, men nu viser det sig at det vil blive fem gange dyrere at gå i gang med en sporrenovering af Hillerød Station, der kunne skaffe gennemkørende spor til Lokalbanen. Dermed er udsigten til et løft for den kollektive trafik i Nordsjælland skubbet længere ud i fremtiden, skriver Frederiksborg Amts Avis.

En teknisk vurdering foretaget af Cowi peger på, at det vil være en dyr og dårlig løsning at opdele renoveringen af Hillerød station i etaper.

Tanken var ellers at gennemføre en sporomlægning på den del af Hillerød Station, som bruges af Lokalbanen, og gemme en større omlægning af s-banens skinner til en senere etape.

Med den ny vurdering stiger prisen på at skaffe gennemkørende lokalbanetog, så for eksempel rejsende nordfra uden skift kan komme til det kommende storhospital syd for Hillerød.

I stedet for 29 millioner kroner anslås det nu, at der er brug for mindst 155 millioner kroner til at sætte projektet i søen, viser Cowis vurdering.

Hillerød Kommune foreslog sidste år at dele stationsprojektet i etaper, og starte med lokalbanedelen, så den kan stå klar til det ny hospitals åbning i 2020.

Og ideen fik opbakning. Med trafikaftalen i juni 2012 blev der afsat 15 millioner kroner til en ombygning af Lokalbanens spor på Hillerød station. De resterende penge skulle kommunerne og Movia selv skaffe. Men med den ny prisseddel på 155 millioner kroner, sender de nordsjællandske kommuner, der betjenes af Lokalbanen, sagen tilbage til transportminister Pia Olsen Dyhr.

I et brev til transportministeren inviterer de fem borgmestre nu transportministeren til et besøg på Hillerød station for at drøfte projektets fremtid, erfarer Frederiksborg Amts Avis.