Foto: Pressefoto fra Banedanmark

Sporskifterne slår gnister i mørket

Den er 85 ton tung, gul og kører mellem tre og ni km i timen. Sporskiftesliberen arbejder den næste måned på at vedligeholde danskernes jernbane-spor.

Sporskiftesliberen afslutter sit besøg i Danmark for denne gang med over en måneds arbejde på sporskifter på både S- og fjernbanen i Hovedstadsområdet. Og når mørket falder på, og den 85 ton tunge sporskiftesliber kommer krybende hen ad sporet, får den det til at se ud som om, at der går ild i sporskifterne.

For det slår gnister, når de internationale specialister i toget tager de 16 slibehoveder i brug, som med en præcision ned til 0,3 millimeter fjerner rifler, revner og bølger i sporskifterne.

Tempoet er ikke højt, når sporskiftesliberen arbejder. Under slibningen, hvor hvert sporskifte bliver slebet flere gange, køres der med en hastighed på mellem tre og ni kilometer i timen. Så det er begrænset, hvor mange sporskifter der kan slibes på en nat.

Når sporskifterne er blevet slebet, kan de holde længere, ligesom støjen fra sporskifterne reduceres.

Læs hele pressemeddelelse fra Banedanmark her.

- Slibningen forlænger sporskifternes levetid med flere år, og da et nyt sporskifte koster omkring en million, giver det god mening at slibe sporskifterne, også selv om det koster omkring 150.000 kroner pr. nat at have sporskiftesliberen ude, siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark.

For at forstyrre trafikken mindst muligt kører togene fortrinsvis om natten. Om dagen bliver toget så gjort klar til den kommende nats slibning.