Sprarbejdet på Køge Bugt-banen bliver ikke færdigt til den 29. august som planlagt, så s-togs passagererne må væbne sig med yderligere tålmodighed.

Sporarbejde på Køge Bugt-banen forsinket

Passagerer må væbne sig med tålmodighed. Arbejdet på Køge Bugt Banen bliver færdigt 14 dage senere end planlagt.

I over en måned har S-togs trafikken mellem Køge og Hundige været indstillet, fordi Banedanmark er igang med et større arbejde, hvor blandt andet sporene skal fornyes.

Arbejdet skulle have været afsluttet på søndag den 29. august. Men sådan kommer det ikke til at gå, oplyser Banedanmark nu til TV 2 Lorry.

- Jeg skal beklage over for passagererne og naboerne til banen, at det er nødvendigt at forlænge fornyelsesarbejdet med to uger på Køge Bugt-banen. Vi er meget ærgerlige over at stå i denne situation, hvor en forlængelse af projektet desværre er eneste mulighed for at blive færdige med de arbejder, der udestår, siger Steen Neuchs Vedel, anlægsdirektør i Banedanmark til TV 2 Lorry.

Passagerne må væbne sig med tålmodighed i yderligere 14 dage, og fortsætte med at tage togbusser indtil mandag den 12. september, hvor den planmæssige åbning af sporet er udskudt til. Det til trods for, at en ekstern revision netop skulle sikre, at arbejdet blev færdigt til tiden.

Forsinkelsen skyldes, at Banedanmarks entreprenør, M.J. Eriksson A/S, har haft store problemer med at få transporteret og leveret flere af de specialmaskiner, der skal bruges i forbindelse med udskiftning af nedslidte skinner og sveller.

- Vi må erkende, at vi har haft problemer med at få disse specialmaskiner frem til tiden. Vi har i et rigtigt godt samarbejde med Banedanmark og Trafik- og Byggestyrelsen forsøgt at lægge maximalt pres på vores leverandører, så vi kunne få maskinerne godkendt og transporteret til Danmark til tiden, men desværre uden held, siger Steen Neuchs Vedel til TV 2 Lorry og tilføjer:

- Det har betydet at vi på trods af stor efterfølgende indsats, ikke har kunnet indhente hele forsinkelsen og færdiggøre vores arbejder på strækningen, så der kan åbnes for togtrafik 29. august, hvilket vi beklager meget" siger Jørgen Eriksson, administrerende direktør i M.J. Eriksson A/S

Turen med togbusser er på ingen måde noget nyt for passagerne. For siden juli har Banedanmark arbejdet på hele Køge Bugt-banen. Også første del af projektet blev forsinket.

Udover nye spor omfatter det store projekt udskiftning af kørestrømsanlæg og renovering af 24 broer på hele strækningen. Der vil frem til åbningen af sporet den 12. september blive arbejdet mellem Hundige og Køge, hvor strækningen skal ballastrenses. Derudover vil der være svejseopgaver, justeringer og spændingsudligning af sporet.

Arbejde på kørestrømsanlægget vil fortsætte i nattetimerne helt frem til udgangen af 2017, men vil ikke genere den daglige togdrift på strækningen.