Spejlglatte perroner: DSB i klagestorm

- Det kan jo være livsfarligt, lyder det om snedækkede og isfyldte DSB-perroner.

Sne- og isfyldte perroner har på tre dage givet 70 klager til DSB. Det oplyser togselskabet til metroxpress.

Tirsdag var mange stationer fortsat ufremkommelige, da lørdagens massive snefald stadig fyldte stationsarealer ud til stor gene for de rejsende, der i mange tilfælde faldt som følge af de spejlglatte forhold.

En af klagerne er kommet fra den 34-årige bygningskonstruktør, Andrijana Nasteska, fordi hun tirsdag styrtede i asfalten på grund af den manglende snerydning.

- Jeg var den første, der skulle ud af toget. Jeg kunne se, at der var sne, men det var altså is. Jeg mistede fuldstændig balancen, faldt på siden og slog mit ben og hofte, siger hun til metroxpress.

Pendlerrepræsentant Lisa Sonesson er vred over de glatte perroner.

- Det kan jo være livsfarligt, hvis man falder og slår hovedet eller falder ud over perronen og bliver ramt af et tog, siger hun til metroexpress.

Andrijana Nasteska fortæller, at smerterne først var ved at fortage sig efter et døgn.

- Jeg blev chokeret og havde ondt hele dagen, så jeg lå bare på sofaen hele aftenen. Og det er frustrerende, at der slet ikke var ryddet for sne og is. Det kan jeg ikke forstå, at der ikke er sørget for. Det kan man ikke være bekendt.

Det samme mener konstitueret projektchef hos Passagerpuslen, Asta Ostrowski.

- Det er bare slet ikke godt nok. Der er nogle passagergrupper, der er meget sårbare, når der ligger sne. De kan simpelthen ikke komme med toget, siger hun til metroxpress og fortsætter:

- Vi har et møde med DSB på fredag, og der vil vi spørge DSB om, hvordan de sammen med Banedanmark vil sikre, at det ikke sker igen.

Det er Banedanmark, der har ansvaret for at rydde for sne og is på de fleste stationer.

- Det var et ekstremt vejr. Sneen var lidt som slush-ice, og det betød, at den ikke kunne fejes væk med kosten forrest på vores maskiner, fordi den satte sig fast. Så skiftede vi til fejeblad, men sneen var så tung, at maskinerne ikke kunne skubbe den, siger stationsansvarlig Tommas Brogaard til metroxpress.

Den stationsansvarlige fortæller, at der søndag var 44 mand ude for at rydde sne.

- Alle ressourcer, der kunne hentes ind, blev sat i værk. Vi kunne ikke sætte større maskiner ind på perronerne af hensyn til jernbanesikkerheden. Man vil eksempelvis nødig tvinge passagererne ud i sikkerhedszonen nær perronkanten, siger Thomas Brogaard til metroxpress og fortæller, at det er bevidst, at der ikke bliver saltet på perronerne.

- Hvis vi bruger salt, løber smeltevandet ud i sporet, og det kan lede strøm mellem skinnerne. Det giver en 'falsk besættelse,' så systemet fejlagtigt tror, at der holder et tog.