Foto: Linda Kastrup / Scanpix

Sophie tilhører et mindretal: Hun bruger cykelhjelm

Forfængeligheden står blandt andet i vejen for, at unge vil køre med cykelhjelm.

Alt for få unge bruger cykelhjelm. Det viser en optælling, som Rådet for Sikker Trafik har foretaget. 

Det er både prisen på en cykelhjelm og forfængeligheden, som spiller ind. 

Kun 17 procent af unge mellem 16 og 25 vælger at beskytte hovedet, når de er ude på den tohjulede. 

Læs også Deler billeder til skræk og advarsel: Husk cykelhjelmen

En af dem, som har valgt at benytte cykelhjelm, er Sophie Winther fra 2. g på Ørestad Gymnasium.  Og hun har noteret sig, at hun tilhører et mindretal. 

Sophie Winther fra 2. g på Ørestad Gymnasium

Ifølge hendes egen opgørelse, er hun den eneste i klassen, der benytter cykelhjelm.

Sophie blev stærkt provokeret, da hun i 1. g blev grinet af, fordi hun valgte at bruge hjelm. Det fik hende til at skrive til Rådet for Sikker Trafik, som også dengang kørte en kampagne. 

-  Ingen ser godt ud med cykelhjelm, heller ikke mig, men jeg har bare taget min beslutning. Jeg vil heller ligne en taber i de 25 minutter det tager at køre i skole, end at ligge i vejkanten og være døden nær, skrev hun blandt andet.

Jeg vil heller ligne en taber i de 25 minutter det tager at køre i skole, end at ligge i vejkanten og være døden nær.

Sophie Winther

Sophie kender en, som lå flere måneder i koma efter en ulykke, hvor han ikke brugte cykelhjelm.

- Han slog hovedet rigtig meget, og i lang tid vidste man ikke, om han var blevet hjerneskadet. Det har selvfølgelig påvirket mig. Jeg har ikke lyst til at være den næste, fortæller hun til TV 2 Lorry. 

Sammen med Trygfonden har Rådet for Sikker Trafik skabt en lokal kampagne. ”Hjælp en hjelmløs” hedder den.

Med et citat fra Sophies brev, kunne den også have heddet: 

- Få så den cykelhjelm på hovedet, lige meget hvor åndssvag du ser ud. 

Hjælp en hjelmløs turnerer fra uddannelse til uddannelse med en pop up-shop. Her kan de unge købe cykelhjelme til 100 kroner.

00:35

TV 2 Lorry var med, da der mandag var der pop up-shop på Panum Instituttet i København.

Luk video

Kampagnen ser ud til at virke. Et besøg på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet i København sidste år bevirkede i hvert fald, at 800 studerende købte en cykelhjelm på fire dage.

Og 75 procent af dem, som ikke havde en hjelm før, kører nu med cykelhjelm, viser en opfølgende undersøgelse.