Foto: Bax Lindhardt - Ritzau Scanpix

Snyd på facebook: Hvorfor fupper firmaer med falske konkurrencer?

Falske facebookfirmaer kan narre dig til at deltage i en konkurrence for at sælge dine data eller for at sælge facebooksiden videre, når den har fået en masse følgere.

De fleste med en facebookbruger har sandsynligvis set en del humbug sive gennem deres nyhedsfeed, siden det sociale medie kom til Danmark for 11-12 år siden.

Eksempelvis konkurrencer, hvor man kan vinde fede præmier, hvis man liker opslaget, skriver en kommentar og deler det på sin side.

Her skal man som bruger dog være varsom. Der er nemlig en del falske konkurrencer i omløb.

Selvom det har været sådan i en del år, så er det fortsat eksisterende problem, som jævnligt dukker op, fortæller ekspert.

- Jeg vil bestemt mene, at konkurrencer på facebook og andre sociale medier er et aktuelt problem. Så generelt som forbruger er det altid en god idé at forholde sig skeptisk til opslag. Det handler om at følge sin mavefornemmelse, for hvis noget lyder for god til at være sandt, så er det det sjældent, siger Jakob Steenstrup, juridisk konsulent i Forbrugerrådet Tænk.

Læs også Rasende brugere: Møbelfirma snyder med falske facebook-konkurrencer

Men hvad får siderne egentlig ud af at snyde med konkurrencer?

Mens nogle facebooksider er reelle virksomheder, der har et ønske om at vokse i størrelse og opnå gratis markedsføring, så er der andre sider, hvis formål er at videresælge personlig data eller sælge facebooksider, når først har fået en masse likes.

Hos Forbrugerombudsmanden har man været opmærksom på problematikken i et stykke tid. I 2016 satte tilsynsinstansen fokus på problemet.

- Der sidder desværre nogle mennesker, som samler på ”likes” på en række falske sider med konkurrencer, som de opretter til lejligheden. Dem, der ”liker” konkurrencerne, vinder dog aldrig noget, udtalte Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

- Bagmændene kan senere sælge siderne videre og tjene penge på dem, fordi de har fået mange ”likes”. Det skal stoppes, og derfor opfordrer jeg forbrugerne til at være opmærksomme, når de er på Facebook.

På denne side kan du læse mere om, hvordan du som facebookbruger nemmere kan identificere falske konkurrencer.

Falske Facebook-konkurrencer: Derfor snyder de dig

  • Falske konkurrencer lokker oplysninger ud af dig
Personlige oplysninger som navn, mail-adresse og telefonnummer kan du blive bedt om at oplyse, for at du kan "vinde" præmien, men det er en dårlig idé at give det væk.

Dine oplysninger vil bagmændene nemlig i virkeligheden kun have, så de kan sælge dem videre til firmaer, der vil sælge dig produkter eller abonnementer. Opkald fra telefonsælgere og spam-mails vil så begynde at vælte ind fra firmaer, der har dig på deres liste. 
 
  • Dit like er penge værd
Synes du godt om en Facebook-side, får siden mulighed for at vise dig deres opslag. Opslaget kan for eksempel bruges til at vise reklamer i dit nyhedsfeed. Det er derfor, virksomhederne er interesserede i dit like.

Facebook-sider med mange likes har derfor stor værdi, og de kan sælges videre. 
 
  • Konkurrencer når bredt ud
Facebook-sider får hurtigt mange likes gennem konkurrencer. Hvis du har chancen for at vinde et helt nyt køkken, en designertaske eller et dyrt kamera, så liker og deler du måske gerne et opslag. Og det gør mange andre også.

 
  • Vinderen bliver ikke trukket
Konkurrencerne er tit imod Facebooks egne regler. Sider må ikke kræve, at du deler et opslag for at deltage i en konkurrence. De må heller ikke reklamere med, at du får større vinderchancer ved at dele opslaget.


Læs mere på Forbrugerrådet Tænks hjemmeside.