Først den ene vej - og så den anden. Ensretningen på Kronprinsessegade ved Kongens Have skal vendes. Foto: Søren Bidstrup / Scanpix

Snart vendes ensretningen på klassisk københavnergade

Kronprinsessegade ved Kongens Have i København bliver nu vendt om. Så man får ensretning i den modsatte retning. Det skal give færre biler på vejen.

Kronprinsessegade ved Kongens Have bliver nu vendt om, så der kommer ensretning i modsatte retning.

Det sker blandt andet for at undgå, at bilister bruger vejen til at få forbindelse til motorvejen mod syd.

Det er et flertal i København, som betår af samtlige partier på nær Venstre og De Konservative, der har besluttet at vende ensretningen i Kronprinsessegade.

Bilerne vil i fremtiden ikke køre ind i byen, men ud af byen, via Kronprinsessegade. Det skriver Berlingske.

I dag kan bilister tage turen ind ad Kronprinsessegade langs Kongens Have, krydse Gothersgade og suse ad Bremerholm Magasin og videre mod Slotsholmen, Amager og motorvejene i syd.

Men til sommer vil det være slut.

Læs også Flertal ønsker bilfri bymidte: "Vi skal beskytte københavnerne"

Beslutningen kommer i Borgerrepræsentationen

Siden 2013 har der været planer om at vende ensretningen ud af byen på Kronprinsessegade på stykket ved Kongens Have og samtidig gøre det muligt at cykle i begge retninger. I dag er også cykeltrafikken ensrettet ind mod byen.

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget stemte trafikomlægningen igennem i september. Men på torsdag kommer beslutningen alligevel i Borgerrepræsentationen.

Et medlem, der har deltaget på et udvalgsmøde under behandlingen af en konkret sag - som for eksempel her  ensretningen af Kronprinsessagde - kan rejse sagen i Borgrrepræsentationen, så man skal stemme om det der.

Nervøs for konsekvenserne

Det har de Konservatives gruppeformand, Jakob Næsager, besluttet at gøre. For han er nervøs for afviklingen af biltrafikken.

- Man kommer ikke med et kvalificeret bud på, hvor trafikken skal køre i stedet. Dybest set er det en lukning af gaden. Når man henviser til, at trafikken kan køre af Store Kongensgade og Toldbodgade i stedet, og forvaltningen samtidig oplyser, at kapaciteten er fuldt ud udnyttet der, så er der ingen alternativer.

- Det betyder, at folk kommer til at holde endnu længere i kø. Det er et forsøg - via salamimetoden - på at lukke Indre By af for biler, siger Jakob Næsager. 

Bedre forhold for cyklister

3.300 køretøjer og 4.000 cyklister bevæger sig i snit i døgnet i Kronprinsessegade, viser tal fra Københavns Kommune.

Kommunen forventer et fald til ca. 1.300-2.000 køretøjer og en fordobling af antallet af cyklister, når den nuværende ensretning er vendt om.

Bilerne glider bare over på andre veje

Københavns Kommune forventer, at den nye ordning med Kronprinsessegade vil betyde, at biltrafikken istedet glider hen i Store Kongensgade, Toldbodgade og Holbergsgade. Tættere mod Indre by drejer det sig især om Øster Voldgade, Gothersgade og Borgergade.

På Bremerholm og i Gothersgade blev der i 2013 etableret såkaldte modstrømscykelstier. Men for de cyklister, der skal mod Østerbro, mangler linket via Kronprinsessegade fortsat.

Når det er klar, vil københavnerne kunne cykle lige gennem byen. Fra syd mod nord i en lang lange.

Læs også Elendig lyd i Tivoli: Nu har politikerne en løsning

Kabell: Håber at flere vil tage cyklen

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell fra Enhedslisten håber, at den vendte ensretning vil få flere til at tage cyklen. Samtidig er det et spørgsmål om at afvikle trafikken mere smidigt. Også når byens indbyggertal vokser.

- På de fleste af vores veje og cykelstier i Indre By må vi i dag desværre melde alt udsolgt i forhold til ledig kapacitet. Det vil sige, at både cyklister og bilister i dag oplever trængsel og dårlig fremkommelighed. Det problem bliver kun værre, efterhånden som byen vokser med 100.000 indbyggere. Netop derfor skal vi prioritere de pladsbesparende transportformer som cyklisterne. Det kan kun ske på bekostning af bilisterne, siger Morten Kabell i et skriftligt svar.