Sms gør børn til gode læsere

CFØLI, KNUZ og C U. Forkertelser og alternative stavemåder er ingen hindring for, at de yngste mobilbrugere lærer at stave og læse. Det skriver metroXpress tirsdag.Selv om de sjældent følger retskrivningsordbogen, kan de kreative sammentrækninger faktisk gavne de unges stave og læsefærdigheder.

Det viser en engelsk
undersøgelse lavet på Coventry University. Her viste det sig, at
de børn, som skrev flest sms'er, også var de bedste til at læse.
Og billedet ser ikke anderledes ud herhjemme, vurderer forsker i
unges mediebrug ved Syddansk Universitet, Ditte Laursen.

»Da jeg
var barn, skrev jeg kun, når jeg skulle lave lektier, men nu har
vi en generation, der sidder og skriver hele dagen og derfor
bliver de utrolig gode til at læse og stave,« siger Ditte
Laursen.Og de unge skriver voldsomt meget.

En ny opgørelse
viser, at teenagere i Danmark i gennemsnit sender 341 sms'er om
ugen. Ditte Laursen er overbevist om, at sms'er kan være med til
at samle nogen af de svageste elever op og hjælpe dem i gang med
at skrive.»For dem er lange stile med store krav helt
uoverskuelige.

Der er sms'ens 160 tegn mere overskuelige, så de
oplever at få nogle succesoplevelser,« siger hun.Ole Sejer,
lektor på Institut for Informations- og Medievidenskab på Århus
Universitet, ser heller ikke mobiltelefonen som en fjende i det
faglige arbejde med skolebørn.

Tværtimod. Han mener, at
folkeskolen burde gøre op med tests uden hjælpemidler. I stedet
for at konfiskere elevernes mobiltelefoner, skulle man bruge dem
i undervisningen og betragte dem som et redskab på lige fod med
penalhuset, mener han: »Facebook/google-tanken bygger på det
modsatte af udenadslære.

Vi behøver ikke vide alt, men vi skal
vide, hvor vi kan finde det. Vi har set masse af eksempler på,
at vi får fat i de unger, der ikke nødvendigvis passer ind i
klasseundervisningen,« siger Ole Sejer.
o Hver uge sender de 13- til 19-årige i gennemsnit 341 sms'er,
det viser tal fra sidste kvartal af 2008.o De 20- til 29-årige
sender i gennemsnit 102 sms'er.