Smileyen fylder rundt med kæmpesucces

10 år efter fødslen hænger de gule smileys på døren til 85 procent af landets spisesteder og supermarkeder.

Enhver grillbar vil meget gerne have én, og for selv de fineste restauranter giver det store problemer, hvis de mister den.
      Fødevarestyrelsens danmarkskendte, gule smiley-ordning fejrer netop nu 10 års fødselsdag med en stor gennemslagskraft.
      Da de første smileyer blev uddelt for 10 år siden, fik 7 ud af 10 butikker og restauranter en glad smiley. Ifølge en helt ny opgørelse er det nu 85 procent af caféer, restauranter, slagterbutikker og supermarkeder, der har en storsmilende gul smiley på deres indgangsdør.
      Dermed er der på de 10 år sket en solid stigning i antallet af glade smileyer, der skal vise forbrugerne, at her er der styr på fødevarebutikken.
       Samtidig viser de seneste undersøgelser, at stort set alle forbrugere kender smiley-konceptet. To ud af tre forbrugere siger også, at de rent faktisk vil fravælge en restaurant med en dårlig smiley.
      - Smileyordningen er en god hjælp for forbrugerne og giver virksomhederne incitament til at overholde reglerne og have styr på fødevaresikkerheden, siger fødevareminister Mette Gjerskov (S) og fortsætter:
      - Det er en fin anbefaling overfor kunderne, hvis en virksomhed har en elite-smiley, og ingen seriøs virksomhed kan holde til, at der gang på gang bliver hængt en sur smiley op i indgangsdøren.
      I 2008 introducerede Fødevarestyrelsen elite-smileyen til forretningsdrivende, der fire gange i træk har fået tildelt en glad smiley. Det gælder i dag over halvdelen af detailbutikkerne.
      Smileyen gik på nettet i 2004 med Findsmiley.dk, som får cirka 350.000 besøg om året. Forbrugerne kan tilmelde sig en elektronisk service, der automatisk sender mails med dugfriske kontrolrapporter fra favoritrestauranten, fritidshjemmet eller fiskemanden.
      Desuden har medierne flittigt hjemmesiden til at sætte lup på virksomheder eller brancher med brister i fødevaresikkerheden.