Sådan kommer letbanen til at se ud. Foto: Hovedstadens Letbane

Letbaneramte bilister får online-hjælp til at undgå ventetid

Byggeriet af letbanen i Storkøbenhavn er så småt ved at indtage bybilledet med opgravede veje og gravkøer. Et online trafiksystem skal forhåbentlig afhjælpe bil-køer.

Trafiksystemet CitySense kan blive bilisternes bedste ven, når letbanebyggeriet for alvor går i gang. Det er kommunerne på hele strækningen, som er gået sammen om at udvikle trafiksystemet. 

Undervejs i bryggeriet er det nemlig umuligt at undgå indsnævrede vejbaner, afspærrede småveje og længere rejsetid flere steder. Men tanken er, at bilisterne ved hjælp af deres mobil kan tjekket op på, hvor trafikken, netop nu, er særlig tung og langsom. 

Over 60 sensorer og fire tælleradarer er sat op langs strækningen og kan indsamle data fra de bilister, som har en mobiltelefon med i bilen og enten har slået Bluetooth eller Wi-Fi-signalet til.

00:14

Trine Græse fortæller om det nye trafiksystem, CitySense. 

Luk video

På den måde kan Hovedstadens Letbane hele tiden overvåge og optimere trafikkens afvikling i takt med, at anlægsarbejdet skrider frem. Det er desuden planen, at informationerne skal overføres i realtid til Vejdirektoratets kort på trafikinfo.dk.

Planen var, at Hovedstadens Letbane skulle åbne i det sidste halvår i 2024. Det er nu udskudt til 2025. Foto: Hovedstadens Letbane

Siden 2017 har Hovedstadens Letbane i samarbejde med konsulenthuset COWI nemlig etableret trafiksystemet CitySense, som gør det muligt at måle bilisternes rejsetider på langs og på tværs af Ring 3. 

- Vi ved, at anlægsarbejdet kommer til at påvirke trafikken meget i perioder, og vi har derfor i flere år arbejdet med, hvordan vi kan få trafikken til at flyde bedst muligt. En af løsningerne er en førsteklasses trafikinformation, som trafikanterne kan bruge som udgangspunkt for at tilrettelægge deres kørsel, siger Louise Høst, der er plan- og arbejdsmarkedsdirektør i Hovedstadens Letbane.

Byggeriet af Hovedstadens Letbane begynder her i september 2018 og vil flytte sig rundt på den 28 kilometer lange strækning frem mod letbanens åbning i 2025.

Der vil være stor forskel på, hvordan arbejdet påvirker trafikken fra sted til sted i perioden. Det kan derfor være en god idé løbende at holde sig opdateret om trafiksituationen, så man kan tage beslutninger om afrejsetidspunkt, rute og transportform på et informeret grundlag.

FAKTA OM HOVEDSTADENS LETBANE

  • Hovedstadens Letbane anlægges over 28 kilometer mellem Lundtofte nord for Lyngby og Ishøj.
  • Linjen vil omfatte 29 stationer og vil blandt andet forbinde DTU i Lyngby med Herlev og Glostrup Hospitaler.
  • Letbanen går på tværs af S-togslinjerne i den såkaldte fingerplan, og der er mulighed for omstigning til S-tog på seks stationer: Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj.
  • Ifølge prognoserne vil letbanen skulle transportere flere passagerer end Kystbanen, nemlig 13–14 mio. om året.
  • Bag letbaneprojektet står staten ved Transport- Bygnings- og Boligministeriet, Region Hovedstaden og de 11 kommuner Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Rødovre, Glostrup, Brøndby, Albertslund, Vallensbæk, Ishøj, Hvidovre og Høje-Taastrup.
Kilde: Hovedstadens Letbane