Foto: Henry Michaelsen / TV 2 Lorry

Smart: App hjælper dig med at få kompensation for aflyste fly

Iværksætterne bag appen AirHelp vil have retfærdighed for flypassagerer. Derfor hjælper de passagerer med at få kompensation for aflyste fly.

Over 200.000 passagerer har oplevet enten forsinkede eller aflyste fly i Københavns Lufthavn det seneste år. Det antal svarer til, at passagerene ifølge EU loven har ret til over 500.000 millioner danske kroner, fordi loven siger, at man kan få op til 600 euro i kompensation for en flyforsinkelse.

Nu investerer vi faktisk utroligt mange ressourcer i at automatisere vores proces så meget som muligt, for derved også at kunne tage det videre ud i verden.

Christian R. J. Nielsen, Chief Legal Officer i AirHelp

Det er ikke retfærdigt, hvis man spørge iværksætterne bag tjenesten AirHelp, som på få år har hjulpet over fem millioner flypassagerer med at få deres kompensation for forsinkede og aflyste fly.

- For os handler det om sprede retfærdighed. Så nu investerer vi faktisk utroligt mange ressourcer i at automatisere vores proces så meget som muligt, for derved også at kunne tage det videre ud i verden, siger Christian R. J. Nielsen fra Hørsholm, der er Chief Legal Officer i AirHelp, til TV 2 Lorry.

Læs også Ny service: Få besked når passet udløber

Sådan finder du AirHelp:

AirHelp har en gratis app, som er tilgængelig til både Android og iOS (iPhone).
Derudover kan du tilmelde dig på hjemmesiden www.airhelp.dk.

Sådan virker AirHelp

AirHelp startede i 2013 et lille kontor på Nørrebro, men har nu kontorer i europæiske storbyer som Berlin og Barcelona. Virksomheden er aktiv i 30 lande og kan give support på 15 forskellige sprog.

AirHelp fungerer både som app og hjemmeside. Her kan flypassagerer gøre krav på deres kompensation, som flyselskabet skylder dem, hvis et fly har været forsinket, aflyst eller overbooket.

Den vil så vise mig alle de fly, jeg har haft, og så viser den mig også, om der er nogle fly, der berettiger mig til kompensation.

Christian R. J. Nielsen, Chief Legal Officer i AirHelp

Det eneste man som forbruger skal gøre er at indsende sit krav til AirHelp, og så klarer tjenesten resten. Endda også at tage sagen for dig i Retten, hvis det skulle nå så langt. Vindes kravet om kompensation, tager AirHelp et administrationsgebyr på 25 procent for at behandle kravet.

Derudover har AirHelp netop lanceret deres app på dansk, hvor du blandt andet kan scanne dit boardingkort for at se om du har krav på kompensation. Og så er der tilføjet en funktion, hvor appen kan scanne din mailindbakke for alle dine flybookinger.

- Den vil så vise mig alle de fly, jeg har haft, og så viser den mig også, om der er nogle fly, der berettiger mig til kompensation. Så her har den faktisk fundet fire, og så kan jeg bare trykke på en knap, og så starter jeg i virkeligheden processen med at søge kompensation, siger Christian R. J. Nielsen til TV 2 Lorry.

Se mere om AirHelp i indslaget her:

02:44

Foto: Henry Michaelsen / TV 2 Lorry

Luk video

Læs også Inden juletrafikken: Lufthavn lover kortere ventetid